Slof gieten met krimparme mortel in plaats van beton?

2

Slof gieten met krimparme mortel in plaats van beton?

Kevin_V
Kevin_V
#Fundering · 10 jaren geleden

Hallo,

Tijdens mijn verbouwing ben ik op volgende gedachte gestoten;

Na plaatsing van poutrellen dien ik deze te ondersteunen aan de hand van betonnen sloffen. Omdat mijn betonslof slechts 10 cm dik kan zijn (muur van 20 dik en tegelijk buitenmuur) vrees ik een beetje voor de vorming van grindnesten (wapeningsstaven zullen vrij dicht van elkaar liggen).

Heeft er iemand ervaring met het opgieten van betonsloffen met krimparme gietmortel (bv sikagrout, groutex, thorogrout,..) in plaats van beton? Die hebben immers eveneens een zeer hoge druksterkte, is krimparm en ze zijn eenvoudiger te gebruiken wegens heel vloeibaar (ingieten via flexibele buis + trechter).

Alvast bedankt voor de reactie!

Kevin

Alle reacties

0
Grouttech
Grouttech
3 15 Andere professioneel
10 jaren geleden

Krimparme mortels zijn gemaakt om hogere sterktes te halen bij toepassingen van ondergietingen en verankeringen. Omdat ze zo hoog gaan in sterkte zijn ze heel cementrijk. De krimp wordt enkel gecompenseerd door hulpstoffen tijdens de plastische fase net voor de uitharding van de verse mortel. Dit betekent dat er toch nog wat krimp optreedt hydraulisch en bij de uitharding. Deze mortels zijn zeer vloeibaar met fijne korrel zandfractie dus de bekisting moet ook waterdicht zijn of de mortel loopt weg bij het gieten

Best is een kant en klaar gietbeton (met 0-8mm korrel zit je tussen mortel en beton) dat zelfverdichtend is van maximum 60N/mm² druksterkte. (bvb Grouttech ConCrete 80 FL)

Sterkte 50% meer dan gewoon beton en heel gemakkelijk te verwerken met een prima resultaat ontkist zonder barsten.

Succes

Deze is CE gekeurd voor grovere gegoten betonherstellingen van enkele meters lang en met bepaalde dikte zonder scheurvorming.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag