Van prosumententarief naar capaciteitstarief? Goede zaak of niet?

58

Van prosumententarief naar capaciteitstarief? Goede zaak of niet?

Livios.be
Livios.be
#Hernieuwbare energie · 10 jaren geleden

Vandaag bericht dat het wel eens gedaan zou kunnen zijn met het prosumententarief voor eigenaars van zonnepanelen. En dat amper drie maanden na de invoering van de belasting. Eerder liep het ook al mis met de netvergoeding.

Het Vreg zou volgens de krant denken aan een capaciteitstarief, gebaseerd op de capaciteit van de aansluiting op het elektriciteitsnet.

Het is en blijft een gevoelige discussie. Wat is jullie mening? Een goede zaak of net niet? 

Alle reacties

0
Terr
Terr
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

Als op jaarbasis, want daar wordt de factuur toch op opgemaakt, je geen electriciteitsoverschot in het net hebt gepompt dan dien je toch geen prosumenten- of enige andere extra vergoeding te betalen toch !!! Het is allemaal één grote rotzooi van de politiekers en electriciteitsproducenten. Wie zonnepanelen legt zou eerder beloond dienen te worden daar hij het afschakelplan mee uitstelt want electriciteit wordt meer en meer gepromoot maar het dient wel voorhanden te zijn natuurlijk.

0
Jos 777
Jos 777
1 54 Verbouwer
10 jaren geleden

Als op jaarbasis, want daar wordt de factuur toch op opgemaakt, je geen electriciteitsoverschot in het net hebt gepompt dan dien je toch geen prosumenten- of enige andere extra vergoeding te betalen toch !!! Het is allemaal één grote rotzooi van de politiekers en electriciteitsproducenten. Wie zonnepanelen legt zou eerder beloond dienen te worden daar hij het afschakelplan mee uitstelt want electriciteit wordt meer en meer gepromoot maar het dient wel voorhanden te zijn natuurlijk.

0
Jos 777
Jos 777
1 54 Verbouwer
10 jaren geleden

Ik heb een omvormer van 5K liggen maar door slechte ligging heb ik minder opbrengst dan iemand die naar het zuiden zijn panelen heeft liggen.Dus word ik gestraft omdat ik mijn panelen op het westen moest leggen?

0
BasV
BasV
0 3 Andere professioneel
8 jaren geleden

Als uw jaarverbruik 4325 kWh is, is uw omvormer van 5 kW te groot, en betaalt u dus teveel prosumententarief...

0
BasV
BasV
0 3 Andere professioneel
8 jaren geleden

Omvormer is te groot voor een verbruik van 4250 kWh. Gezien de prijs lijkt de hele installatie mij te groot voor uw verbruik.

0
BasV
BasV
0 3 Andere professioneel
8 jaren geleden

Zonnepanelen voorbijgestreefd? Nano-antennes (niet van Zeronaut) zijn nog lang niet even efficiënt als zonnepanelen...

0
kareljo
kareljo
0 3 Bouwer
8 jaren geleden

Moeilijk...

Als je nu een installatie wil plaatsen kun je ervoor kiezen om 1000VA omvormer te zetten tegenover panelen van 3kWp.

Je hebt dan wel minder jaaropbrengst per WattPiek, maar je levert meer kWh per 1000VA omvormer.

Ongeveer 2/3 minder opbrengst, tewijl je maar 1/3 van het prosumenten tarief betaald (dus in feite helft van normaal procumenten tarief als je rekent met kWh).

Nu als morgen dat verhaal van prosumententarief wordt afgeschaft... dan sta je daar natuurlijk met je te kleine omvormer (en teveel zonnepanelen)...

0
Jos 777
Jos 777
1 54 Verbouwer
8 jaren geleden

"Nu als morgen dat verhaal van prosumententarief wordt afgeschaft... dan sta je daar natuurlijk met je te kleine omvormer (en teveel zonnepanelen).."

Ja klopt dus alles maar laten zoals het is

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
8 jaren geleden

Het is inderdaad de vraag hoeveel kilometer de elektriciteit op het net aanwezig blijft die ik er met mijn overschot van de zonnepanelen op zet. Momenteel is dit echt wel heel weinig omdat er zo weinig panelen liggen en komt mijn elektriciteit de straat niet uit. Ze wordt allemaal gebruikt door mijn buren die geen panelen hebben. Het moet via wiskundige modellen en al die computercapaciteit die er momenteel is vrij eenvoudog mogelijk zijn om die afstand bij vrij preciese benadering te berekenen. Waar blijven onze mathematici?

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
8 jaren geleden

Er is géén hogere wiskunde nodig om tot de conclusie te komen dat de zonnepanelen historisch door madame Schildpadboom (Turtle boom) overgesubsidieerd werden.  't Heeft ook niets met kilometers te maken want de jaarlijkse kost van het electriciteitsdistributienetwerk is grosso-modo vast - dus losstaand van de getransporteerde hoeveelheid stroom zodat - als er door de zonnepaneelproductie minder KWh gefactureerd worden de distributiekost per KWh stijgt.

Zowat iedereen die eerlijk de financiën van z'n vijf-zes jaar geleden geplaatste zonnepanelen her-evalueert kan niet anders dan zelf eerlijk tot de conclusie te komen dat dit zowat de beste risicoloze investering aller tijden was.  Uitzondering een beetje zijn de allereersten die nog 6 à 7000€ per KWhp betaalden.

Ook ik heb genoten van het manna van m'n zonnepaneelinvestering en vond het niet leuk om prosumententax te moeten betalen doch deze madame de Schilpad koerswijziging is wel eerlijk naar de zonnepaneellozen onder ons.  In die zin kan ik - als zonnepaneelbezitter "empathie" (weliswaar wrang ;-)) opbrengen voor de Schildpad-taks.  M'n optelsom van 40% belastingsbesparing, 450€/MWh en terugdraaiende teller is nu na 6 jaar al hoger dan de geïnvesteerde som.

Waar ik mee zou kunnen leven is dat de prosumententaks rekening houdt met de terugverdiening van de investering.  Om die te kunnen berekenen is enkel de grootte van de initiële investering nodig.

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energie-expert: “Met een slimme thuisbatterij doe je sneller je voordeel”

Energie-expert: “Met een slimme thuisbatterij doe je sneller je voordeel”

Energie-expert Alex Polfliet verklapt hoe je met een slimme thuisbatterij je stroomfactuur kan verlagen en hoe je je investering sneller terugverdient.

Lees meer

Hoe bescherm je je zonnepanelen tegen hackers? Experts weten raad

Hoe bescherm je je zonnepanelen tegen hackers? Experts weten raad

Oktober is de maand van cybersecurity awareness. Moeten we ons zorgen maken dat criminelen onze zonnepanelen kunnen hacken? Experts leggen uit.

Lees meer

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Kan je je elektrische wagen gebruiken als thuisbatterij? Hoeveel kan je ermee besparen en vanaf wanneer is het mogelijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag