Er is géén hogere wiskunde nodig om tot de conclusie te komen dat de zonnepanelen historisch door madame Schildpadboom (Turtle boom) overgesubsidieerd werden. 't Heeft ook niets met kilometers te maken want de jaarlijkse kost van het electriciteitsdistributienetwerk is grosso-modo vast - dus losstaand van de getransporteerde hoeveelheid stroom zodat - als er door de zonnepaneelproductie minder KWh gefactureerd worden de distributiekost per KWh stijgt.
Zowat iedereen die eerlijk de financiën van z'n vijf-zes jaar geleden geplaatste zonnepanelen her-evalueert kan niet anders dan zelf eerlijk tot de conclusie te komen dat dit zowat de beste risicoloze investering aller tijden was. Uitzondering een beetje zijn de allereersten die nog 6 à 7000€ per KWhp betaalden.
Ook ik heb genoten van het manna van m'n zonnepaneelinvestering en vond het niet leuk om prosumententax te moeten betalen doch deze madame de Schilpad koerswijziging is wel eerlijk naar de zonnepaneellozen onder ons. In die zin kan ik - als zonnepaneelbezitter "empathie" (weliswaar wrang ;-)) opbrengen voor de Schildpad-taks. M'n optelsom van 40% belastingsbesparing, 450€/MWh en terugdraaiende teller is nu na 6 jaar al hoger dan de geïnvesteerde som.
Waar ik mee zou kunnen leven is dat de prosumententaks rekening houdt met de terugverdiening van de investering. Om die te kunnen berekenen is enkel de grootte van de initiële investering nodig.