Van prosumententarief naar capaciteitstarief? Goede zaak of niet?

58

Van prosumententarief naar capaciteitstarief? Goede zaak of niet?

Livios.be
Livios.be
#Hernieuwbare energie · 10 jaren geleden

Vandaag bericht dat het wel eens gedaan zou kunnen zijn met het prosumententarief voor eigenaars van zonnepanelen. En dat amper drie maanden na de invoering van de belasting. Eerder liep het ook al mis met de netvergoeding.

Het Vreg zou volgens de krant denken aan een capaciteitstarief, gebaseerd op de capaciteit van de aansluiting op het elektriciteitsnet.

Het is en blijft een gevoelige discussie. Wat is jullie mening? Een goede zaak of net niet? 

Alle reacties

0
kareljo
kareljo
0 3 Bouwer
8 jaren geleden

Cool, ik geef u 1000 euro voor jouw zonnepanelen :-)

Vorig jaar zonnepanelen geplaatst : 6200 €.  
Afrekening gekregen heden : geen verschil met of zonder plaatsing zonnepanelen.
Dus investering is een verliespost van netto 6200 €.

Het maakt niet uit wat ze nog allemaal gaan uitvinden van belasting of andere overheidskosten : zonnepanelen zijn voor de kleine verbruiker niet meer interessant !!!  Wij willen onze centen terug en afgeraken van de zonnepanelen.  

0
bbul
bbul
0 3 Andere particulier
8 jaren geleden

voor 6000 € is het OK

0
joris1960
joris1960
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Heb dit ook net ontdekt ... Ik betaal 100 euro per jaar meer aan prosumententaks dan dat ik win op  geproduceerde energie ... Bovenop mijn investering verlies ik een aardige duit na 10 jaren ipv vanaf dan winst te maken . En het verlies blijft maar stijgen . Op de koop toe  ( o ironie ) betaal ik nog een aantal eurro taks voor verbruik van, groene stroom omdat ik koos voor groene stroom   :-) :-)  Ik betaal dus mijn eigen productie nogmaals . 

Ik overweeg zeer sterk ze er ook af te halen en tweedehands te verkopen voor iedereen doorheeft dat je gejost bent met je zonnepanelen 

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Nu als men het zuiver economisch en juridisch bekijkt dan doet zich het volgende voor:

Veronderstel u start met zonnepanelen in de zomer. De geproduceerde kWh stuurt u op het net om te verkopen. Een groot deel van de geproduceerde elektriciteit heeft tijdens de zomer een geringe waarde. Maar in elk geval wordt het distributienet gebruikt om uw elektriciteit te verkopen.

In de winter koopt u kWh elektriciteit en gebruikt u het distributienet een tweede maal. Dit keer zijn de kWh-prijzen niet meer zo laag als in de zomer. Nochtans draait uw elektriciteitsteller nu vooruit zodat de goedkope kWh van tijdens de zomer worden gecompenseerd met de afname van de dure kWh in de winter.

Juridisch zijn er 2 transacties geweest : u verkoopt elektriciteit en u koopt elektriciteit. Bij wet is het verboden om transacties tussen 2 partijen te neutraliseren maar moet er voor iedere transactie een duidelijke factuur gemaakt worden.

En dit is de situatie waar men naartoe moet gaan wil men de elektriciteitsdistributie correct verrekenen: U betaalt  de afgenomen elektriciteit zoals iedereen, als klant. Voor de levering van elektriciteit aan het net bent u leverancier en zal de distrubutienetbeheerder de ontvangen kWh-elektriciteit vergoeden op basis van de waarde- dagprijs op dat ogenblik min de kost voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Dit zal noodzakelijk zijn wil men het geheel betaalbaar houden en rendabel.

Tot op heden zijn de belastingen afzijdig gebleven. De vraag is hoelang zij het nog zullen gedogen dat het systeem belastingsvrij is. In feite is er een inkomen voor de eigenaars van zonnepanelen!

Onze slimme meters gaan dat allemaal aankunnen.

0
emielke
emielke
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

U gaat helemaal voorbij aan de overeenkomst die er indertijd gesloten werd. Het enige wat we vragen , dat men dit respecteert.

Het valt wel op dat ge spreekt van "onze" slimme meters.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Het Vlaams Gewest heeft recent beslist dat binnen afzienbare tijd alle elektriciteitstellers zouden vervangen worden digitale of slimme tellers met heel wat mogelijkheden om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen enz enz enz.

Bij Iedere Vlaming, vandaar "onze" slimme meter.

0
Koenvcr
Koenvcr
0 7 Andere particulier
7 jaren geleden

Als men het echt juridisch wil bekijken, dan vervalt heel uw uitleg want contract is contract en contractbreuk is juridisch contractbreuk. Men komt nu met allerhande redeneringen af die ze op voorhand hadden moeten melden. Een terrorist wordt hier vrijgepleten op prodecurefouten maar wij moeten alles zomaar pikken. Als ze mij dat allemaal op voorhand hadden gezegd had ik geen panalen gelegd, en dat weten ze maar al te goed. Puur boerendedrog dus. Moest een privefirma dat doen, werden ze juridisch veroordeeld. Wie gaat er nu panelen leggen om in de zomer minder te krijgen dan men in de winter moet terugkopen? Ik koop ook geen aandelen waarvan ik 100% zeker weet dat ze zullen dalen.

0
Koenvcr
Koenvcr
0 7 Andere particulier
7 jaren geleden

Nu als men het zuiver economisch en juridisch bekijkt dan doet zich het volgende voor:

Veronderstel u start met zonnepanelen in de zomer. De geproduceerde kWh stuurt u op het net om te verkopen. Een groot deel van de geproduceerde elektriciteit heeft tijdens de zomer een geringe waarde. Maar in elk geval wordt het distributienet gebruikt om uw elektriciteit te verkopen.

In de winter koopt u kWh elektriciteit en gebruikt u het distributienet een tweede maal. Dit keer zijn de kWh-prijzen niet meer zo laag als in de zomer. Nochtans draait uw elektriciteitsteller nu vooruit zodat de goedkope kWh van tijdens de zomer worden gecompenseerd met de afname van de dure kWh in de winter.

Juridisch zijn er 2 transacties geweest : u verkoopt elektriciteit en u koopt elektriciteit. Bij wet is het verboden om transacties tussen 2 partijen te neutraliseren maar moet er voor iedere transactie een duidelijke factuur gemaakt worden.

En dit is de situatie waar men naartoe moet gaan wil men de elektriciteitsdistributie correct verrekenen: U betaalt  de afgenomen elektriciteit zoals iedereen, als klant. Voor de levering van elektriciteit aan het net bent u leverancier en zal de distrubutienetbeheerder de ontvangen kWh-elektriciteit vergoeden op basis van de waarde- dagprijs op dat ogenblik min de kost voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Dit zal noodzakelijk zijn wil men het geheel betaalbaar houden en rendabel.

Tot op heden zijn de belastingen afzijdig gebleven. De vraag is hoelang zij het nog zullen gedogen dat het systeem belastingsvrij is. In feite is er een inkomen voor de eigenaars van zonnepanelen!

Als men het echt juridisch wil bekijken, dan vervalt heel uw uitleg want contract is contract en contractbreuk is juridisch contractbreuk. Men komt nu met allerhande redeneringen af die ze op voorhand hadden moeten melden. Een terrorist wordt hier vrijgepleten op prodecurefouten maar wij moeten alles zomaar pikken. Als ze mij dat allemaal op voorhand hadden gezegd had ik geen panalen gelegd, en dat weten ze maar al te goed. Puur boerendedrog dus. Moest een privefirma dat doen, werden ze juridisch veroordeeld. Wie gaat er nu panelen leggen om in de zomer minder te krijgen dan men in de winter moet terugkopen? Ik koop ook geen aandelen waarvan ik 100% zeker weet dat ze zullen dalen.

0
koen m
koen m
1 26 Verbouwer
7 jaren geleden

0
koen m
koen m
1 26 Verbouwer
7 jaren geleden

De overheden zijn in hun zoektocht naar geld zodanig slokop dat ze zichzelf de das omdoen

Kijk naar de blockchaintechnologie vie cryptocurrencies.Nationale overhedengaan dit onmogelijk kunnen opvolgen

Hier net hetzelfde

Al jaar en dag wordt de elektriciteitsprijs van uur tot uur bepaald door vraag en aanbod.

De eindconsument heeft NOOIT de kans gehad op deze diversificatie die alleen weggelegd was voor zware industriele verbruikers.

Nu men zelf microproducent wordt gaan ze niet alleen torenhoge nettarieven gaan vastleggen (prosumententarief), maar willen ze met de slimme meters EERST ook zonnepanelen-eigenaars viseren

En dan maar verwonderd zijn dat er binnen 10 jaar een algemeen ingeburgerd gebruik zal zijn van grote batterypacks waarbij geen aansluiting op het net meer vereist is .....

Dan worden - opnieuw - de lasten, taksen en bijdragen over een kleinere groep verdeeld, waardoor die kosten evenredig gewijs weer meer gaan stijgen .........

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag