4

Isolatie en crepi

Zelfbouwer_190
Zelfbouwer_190
#Isolatie · 10 jaren geleden

Beste,

We de bestaande gevel na-isoleren en crepi er tegen zetten ...

Volgens de info die ik terugvind, wordt doorgaans EPS als isolatie voor crepi (hechting) gebruikt.

1) Er bestaan PUR/PIR platen met een 'vlies' op? Zijn ook deze geschikt? wat is anders de functie van de 'textiel' laagje?

2) Isoleren in 2 lagen, waarbij de buitenste laar EPS is en de binnensete ee materiaal met een betere isolatiewaarde... (vb combinatie PIR/EPS)

Alvast bedankt

Alle reacties

0
kieron
kieron
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Beste 

Wij hebben ook eerst tegen onze gevel pir platen bevestigd en wensen nu eigenlijk ook nog eps te verlijmen tegen de pir platen om te bezetten met crepi. Wij willen ook weten of dit haalbaar is. Een andere oplossing is om tegen de pir platen een houten regelwerk te voorzien en daartegen houtvezelplaten te plaatsen en deze kan je perfect bezetten met crepi. Voordeel is dat je houten regelwerk en houtvezelplaten in principe zelf kan plaatsen. 

0
albarius
albarius
24 99 Andere professioneel
10 jaren geleden

Opletten om vanalles over elkaar te zetten bij buitenbepleistering. Die dingen luisteren nogal heel nauw en laten geen ruimte voor freewheelen. Gewoonlijk is binnen 1 systeem alles op elkaar afgestemd. Kijk even op de websites van de respectieve fabrikanten en hou je aan de richtlijnen van het pleistersysteem dat je voor ogen hebt. Is het je niet duidelijk, neem dan contact met hun technische dienst. Bij sommige buitenpleistersystemen is het zelfs zo dat plakkers eerst een opleiding moeten komen volgen bij de fabrikant, alvorens ze het mogen plaatsen.

Een plakker moet wettelijk de 10 jarige aansprakelijkheid verlenen op buitenpleisterwerk (waterdichtheid van de woning) en als de zelfgeplaatste ondergrond niet naar behoren is, zal je weinig plakkers vinden die bij bij jou de werken willen komen uitvoeren.

Je kan niet/nooit iets van isolatie op je gevel zetten en dan later een deugdelijke beslissing nemen hoe je het verder gaat afwerken met iets anders. Je moet niet enkel de eindafwerking naar buiten toe in beschouwing nemen, maar ook condensatie en vochthuishouding binnenin het systeem. Zo niet, zal je met een isolatiesysteem achterblijven met inferieure prestaties, nog niet gesproken over mogelijke koudebruggen die je kan veroorzaken en vochtophopingen/problemen langs binnen in de woning, scheurvorming door de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de diverse gebruikte materialen, en hoe ga je de isolatiewaarde berekenen met een dergelijk bric-à-brac systeem....

0
Zelfbouwer_190
Zelfbouwer_190
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Beste,

Hartelijk dank voor de duidelijke uitéénzetting!

Ik ben er mij van bewust dat dit door professionals dient te gebeuren.

Het idee was het concept van 2 lagen (T&G) - om 'lucht dichtheid' te garanderen - toe te passen,  maar dan in verschillende materialen.

Ik zal hoedanook de 'goedkeuring' van de firma/persoon die de buitenbepleistering zal uitvoeren.

Indien de lambdawaardes (en diktes) van de afzonderlijke materialen zijn gekend, kan volgens mij de isolatiewaarde perfect worden berekend (cfr warmtedoorgangscoëfficiënt van een contructie deel, U waarde).

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag