3

Aardingslus te kort

rb
rb
#Elektriciteit · 10 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

In de nieuwbouw komt de aardingslus  niet op dezelfde plaats boven daar waar de energie bocht zich bevind.

Mag ik de aardingscheider plaatsen op een andere muur in dezelfde ruimte, op 3 meter afstand van de energiebocht? Mag ik met een 16mm2  VOB  aardingsdraad en flexible in chape de afstand overbruggen naar zekeringskast?

Of ben ik verplicht de lus te verlengen met klemmen in de kruipruimte,om alzo de juiste plaats te bereiken?

Hoe ga ik best te werk  ?

1
alaindr
alaindr
1 1 Andere particulier
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Volgens mij mag je zonder probleem de aardingsscheider verbinden met de hoofdaardingsklem die 3 meter verder in de omgeving van de zekeringkast staat.

In het AREI vind ik :

Aarding

In elke installatie moet een aardingsscheider voorzien worden tussen de aardverbinding en de hoofdaardingsklem. Deze mag enkel opengemaakt kunnen worden met gebruik van een werktuig, dus bvb vleugelmoeren zijn hier niet toegelaten, bouten wel.

De aardgeleider (verbinding tss aardverbinding en hoofdaardingsklem) moet een minimale doorsnede hebben van 16mm² (indien corrosiebestendig) of 25mm² (indien niet corrosiebestendig).

De hoofdbeschermingsgeleider (verbinding hoofdaardingsklem en verdeelbord) moet een minimale doorsnede hebben van de grootste beschermingsgeleider (aardingen die vertrekken vanuit het verdeelbord naar de installatie). Dus wanneer uw grootste beschermingsgeleider een 4mm² is mag de hoofdbeschermingsgeleider ook in 4mm² uitgevoerd worden.

-

1
idur
idur
174 842 Andere professioneel

Het is geen probleem de aardingsonderbreker op een andere plaats te zetten en vanaf daar een vob (geel/groen) 16mm² naar je hoofdbord te leggen.De aardingsonderbreker moet wel vlot bereikbaar zijn(dus niet in de verluchtingsruimte).Hou er wel rekening mee dat de hoofdequipotentiale verbindingen ook naar de aardingsonderbreker moeten.

Alle reacties

0
alaindr
alaindr
1 1 Andere particulier

Volgens mij mag je zonder probleem de aardingsscheider verbinden met de hoofdaardingsklem die 3 meter verder in de omgeving van de zekeringkast staat.

In het AREI vind ik :

Aarding

In elke installatie moet een aardingsscheider voorzien worden tussen de aardverbinding en de hoofdaardingsklem. Deze mag enkel opengemaakt kunnen worden met gebruik van een werktuig, dus bvb vleugelmoeren zijn hier niet toegelaten, bouten wel.

De aardgeleider (verbinding tss aardverbinding en hoofdaardingsklem) moet een minimale doorsnede hebben van 16mm² (indien corrosiebestendig) of 25mm² (indien niet corrosiebestendig).

De hoofdbeschermingsgeleider (verbinding hoofdaardingsklem en verdeelbord) moet een minimale doorsnede hebben van de grootste beschermingsgeleider (aardingen die vertrekken vanuit het verdeelbord naar de installatie). Dus wanneer uw grootste beschermingsgeleider een 4mm² is mag de hoofdbeschermingsgeleider ook in 4mm² uitgevoerd worden.

-

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel

Het is geen probleem de aardingsonderbreker op een andere plaats te zetten en vanaf daar een vob (geel/groen) 16mm² naar je hoofdbord te leggen.De aardingsonderbreker moet wel vlot bereikbaar zijn(dus niet in de verluchtingsruimte).Hou er wel rekening mee dat de hoofdequipotentiale verbindingen ook naar de aardingsonderbreker moeten.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Zonne-energie opslaan in een zoutwaterbatterij? “Het is de duurzaamste thuisbatterij”

Zonne-energie opslaan in een zoutwaterbatterij? “Het is de duurzaamste thuisbatterij”

De zoutwaterbatterij is in opmars. Ze bestaat uit natuurlijke materialen, vergt amper onderhoud en is veilig. “Het is de duurzaamste thuisbatterij.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag