4

Verwarming lucht/lucht warmtepomp?

Roland Contreras
Roland Contreras
#Verwarming & koeling · 10 jaren geleden

Gerenommeerde merken als Daikin en General bieden meerdere systemen Lucht/Lucht warmtepompen aan. Toch zie ik dat bvb. Easykit zelfbouw deze systemen NIET in het assortiment neemt. Nochthans zijn ze veel eenvoudiger te installeren en zeker bij renovatie handig om ergen te verwarmen, eventueel verder weg van de centrale verwarming. 

Welke zijn de  nadelen van dergelijke lucht/lucht systemen?

Alle reacties

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
4 jaren geleden

Ik heb eind verleden jaar beslist een lucht/lucht warmtepomp laten plaatsen om hoofdzakelijk 2 reden. Vooreerst de mogelijk te koelen op hete dagen in de zomer (ben al 75 jaar en die grote hitte is lastig) en ten tweede om een beperkt overschot op de productie van mijn zonnepanelen op te werken naar verwarming. Na intense scouting heb ik beslist een Panasonic model te laten plaatsen met 1 binnenradiator op het verdiep van de slaapkamers. Ik was eerst van plan het centraal te laten doen omdat ik een gas-luchtverwarming heb van Multicalor. Dit zou mij op offerte ruim 8000 euro kosten (vermogen 12 kW) maar daarvoor moest ik ook mijn bestaande chauffageketel vervangen (ruim 7000 euro). Samen toch ruim 15.000 euro maar de optie was voor koeling van het ganse huis.

Daarna heb ik informatie opgevraagd voor een eenvoudig/enkelvoudig lucht/lucht warmtepomp bij meerdere merken (Mitsubishi, Daikin, Panasonic, General, etc). Mijn keuze is gevallen op Panasonic voor een model van 5kW koeling of 5kW koeling met een kleine wandradiator. De prijs inclusief netsturing was iets minder dan 3000 euro. Voor wat de verwarming betreft functioneert het heel vlot en soepel programmeerbaar met een beperkt verbruik van ongeveer 80 kWu per maand voor de maanden oktober, december en januari. Het enige wat mij stoort is de buitenunit op punt van esthetica. Het is aan de achterkant van het huis, dus niet echt een groot punt, maar het is niet mooier geworden. Het geluidsniveau is zeer aanvaardbaar.     

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

De reden dat Easykit en concurrenten dit systeem niet opnemen, is wellicht de eenvoud van installeren. Al wat je moet doen is 2 gaten doorheen je buitenmuur boren, de buisjes erdoorheen om binnen- met buitenunit te verbinden, en tenslotte de binnenunit vastschroeven plus in het stopcontact steken.
Daarovoor is dus geen materiaalpakket en technische begeleiding nodig en is hun service dus volstrekt overbodig.
Met andere woorden zij kunnen niks winnen aan jou.

als je zo'n systeem wil, koop het rechtstreeks via de verdeler van dat merk. een goeie vriend van mij kocht eerst een model bij Bricodepot, en een paar jaar later in de Makro en was er heel tevreden over

0
Freddyvelo
Freddyvelo
0 15 Andere particulier
4 jaren geleden

Bij ons wordt er volgende maand airco geplaatst, lucht  lucht. Veel opzoekwerk gedaan. Na lang wikken en wegen, (heb ook contact gehad met easykit) bij verschillende installateurs, 3 offertes laten opmaken van 1 merk. Na alle pro en contra te vergelijken, is het daikin geworden. Bij de 3 installateurs, dezelfde toestellen, 1 buitenunit en 2 binnenunits een prijsverschil van 505 euro. De goedkoopste, gaf een zeer gedetailleerde uitleg en doet de installatie voor 3800 euro. Ik heb installaties gaan bekijken door hem geplaatst, zeer verzorgd. Heeft al 12 jaar ervaring waarvan 2 jaar zelfstandig.

Voor die prijs  doe ik het niet zelf.

Dus, opzoekwerk doen en vergelijken loont.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dit is de kostprijs van een airco: van monoblock airco’s tot split systemen

Dit is de kostprijs van een airco: van monoblock airco’s tot split systemen

De kostprijs van een airco hangt af van verschillende factoren. Ontdek de richtprijzen voor mobiele en vaste airco’s met of zonder buitenunit.

Lees meer

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Hoe werkt een warmtepomp voor je verwarming? Welke warmteafgiftesystemen zijn compatibel? En kan je het op een bestaand verwarmingssysteem aansluiten?

Lees meer

Hoe krijgen we oude en tweedehandskachels uit onze woningen?

Hoe krijgen we oude en tweedehandskachels uit onze woningen?

Tweedehands houtkachels zijn goedkoper, maar erg vervuilend. Volgens expert Katrien Smet van de Vlaamse Milieumaatschappij kunnen we ze uitfaseren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag