3

Buitenmuren isoleren vanbinnenuit.

Vangaeverke
Vangaeverke
#Isolatie · 9 jaren geleden

Hallo, wij gaan onze buitenmuren van binnenuit isoleren omdat wij langs buiten geen mogelijkheid hebben en het een vaste steen is zonder spouw.

De muren vertonen langs binnen op enkele plaatsen vocht, waarschijnlijk vanuit de grond. Er liggen nu latten op de muur van 4cm, wij zouder daar latten van 6cm tegenaan vijzen en dan OSB platen tegen schroeven.

Dus zitten we met een vaste steen, 4cm lucht, 6cm glaswol en 1,8cm OSB. mijn vraag moet er geinjecteerd worden tegen vocht (Best wel of hoeft niet?) En moet er een dampscherm tussen de glaswol en de OSB platen? daar we nog met een 4cm luchtlaag zitten zou dat niet moeten volgens enkelingen.. maar ik geloof hier niet veel van :p

Alle reacties

0
skidcbr900@hotmail.com
skidcbr900@hotmail.com
1 5 Andere particulier
9 jaren geleden

Geachte,

Injecteren is afhankelijk van de mate van het opstijgend vocht. Is het constant of  of enkel bij regen  ? Injecteren is duur maar wel de zekerste oplossing.

Meten is weten! huur een vochtmeter of neem uw boormachine en begin onderaan te boren. Als het echt vochtig is, komt daar geen stof uit maar bijna creme. Boor elke 20 centimeter hoger, tot je merkt dat er echt (rood) stof uit de brik komt. Zo kun je de ernst van het vocht goed inschatten.

Als er beperkt vochtgehalte in de muur zit, neem dan PIR of PUR platen ipv glas of rotswol. Die kunnen veel beter een beetje vocht verdragen. Wol dat nat wordt, zal niks meer isoleren en je loopt het risico dat het scheurt en tot op de grond zakt. En op de betere PIR platen zit eigenlijk al een dampscherm, enkel nog aftapen.  En vergeet ook niet deftige houten balken te nemen. Onbehandeld grenen hout verdraagt ook geen vocht op langere termijn. Boor ook redelijk grote gaten in de buitenmuur, onder en bovenaan; dat crëert een natuurlijke verluchting in de spouw. En tenslotte, markeer op de finale binnenafwerking, waar de balkjes precies zitten. Je zult maar over 5 jaar iets tegen de muur willen vijzen ! Het punt is, eenmaal alles afgewerkt, zie je niet wat er achter de muur gebeurt. 

Het verbaast me wel dat er slechts 1 enkele buitenmuur is ? Een standard brik is 65 of 90. Maak dan de isolatie minstens 10 cm dik.

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
9 jaren geleden

Lees zeker ook even volgend artikel na: Muren langs binnen isoleren: hoe pak je het aan?/

http://www.livios.be/nl/ruwbouw/na-isolatie/muren-langs-binnen-isoleren-hoe-pak-je-dat-aan/

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag