6

isolatiewaarden

mahika van leeuwen
mahika van leeuwen
#Isolatie · 13 jaren geleden

Kan iemand mij zeggen of de volgende isolatiewaarden voor dakisolatie (pur, sandwichplaten van 4 cm dik) voldoen aan de normen voor belastingaftrek/premies (R=min. 2,5/3 m2KW):

lambda =  0,02113  W/mK

RW = 25 db  minimum

2,07 m2  K / W

0,48 W / m2K

Wij hebben dit doorgekregen van de aannemer, volgens hem is dit voldoende maar wij twijfelen daaraan.

Alle reacties

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Om de R-waarde te berkenen heb je 2 dingen nodig:

Daarna R = dikte isolatie (delen door) Lambda-waarde

Vb: glaswol met dikte van 20cm en een lambda-waarde van 0,032W/m.K

R-waarde is dan = 0,20m / 0,032W/m.K =

Ter info: hoe groter de waarde, hoe beter het materiaal isoleert.

Groeten,

Vdb

0
mahika van leeuwen
mahika van leeuwen
0 1 Verbouwer
13 jaren geleden

Dan kom de R-waarde dus idd uit onder de 2,50 en is dus te laag voor belastingaftrek..

Dankjewel!

0
214
214
1 2 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Indien je de werken dit jaar nog zou laten uitvoeren dan zit je goed met een waarde van 3m²k/w (bv 8cm PUR).

Als u de werken in het jaar 2012 wil laten uitvoeren dan moet u een minimum waarde respecteren van 3.5m³k/w (bv 10 cm PUR)

Het bedrag dat u in 2011 kan terugtrekken bedraagt 500,00 Euro via vlaamse overheid, 40% belastingsvoordeel en 4,00 €/m² via uw netwerkbeheerder.

In 2012 blijft de fiscale aftrek en gebeurt er een splitsing voor terugbetalingen via netwerkbeheerder:

6 €/m² (Rd-waarde 3.5) max 720 €
7 €/m² (Rd-waarde 4) max 840 €
8 €/m² (Rd-waarde 4.5) max 960 €

U kunt dus een maximum van 120 m² terugtrekken vanaf volgend jaar vanaf een Rd-waarde van 3.5.

Met vriendelijke groet,
Alessandro

0
MARKIII
MARKIII
0 5 Verbouwer
13 jaren geleden
0
Glenn Verelst
Glenn Verelst
0 1 Andere particulier
13 jaren geleden

Hallo Mahika,

Volgens mij voldoet de isolatie met 4cm PUR niet omdat je maar aan een R-waarde komt van 1.89

Hoe kom ik hieraan: dikte isolatie gedeeld door Lambda: wat dus maakt: 0.04 : 0.02113 = 1.89 en je moet minsten 2.5 halen... Volgens mij is de lambda-waarde van PUR 0.028 ipv 0.021 dus dan kom je maar aan 1.4...

Absoluut onvoldoende dus! Ik vrees dat je aannemer je blaasjes heeft wijsgemaakt...

Je moet dus minstens 8cm PUR steken... (R-waarde van 2.8)

vriendelijke groeten,

Glex

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag