5

Levenslang wonen

Bram87
Bram87
#Budget · 9 jaren geleden

Ik ben 4 jaar gelukkig samen met mijn vriendin.

Onze bedoeling is om ons gezin verder uit te breiden, waar ook een nieuwe stek aan gekoppeld wordt.

We hebben reeds een woning gekocht die wij graag volledig naar onze stijl, smaak en behoeften willen renoveren.

Mijn vraag naar jullie toe is: hoe zou je je woning renoveren zodat je er je hele leven kan blijven wonen?

Met andere woorden: hebben jullie eventueel tips wat er zeker (niet) moet gedaan worden / waar er zeker (niet) op moet gelet worden / wat er zeker (niet) aanwezig zijn?

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
9 jaren geleden

Lees om te beginnen zeker al eens volgend artikel waarin we 20 gouden regels voor een levenslange woning oplijsten:

http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwen-of-kopen/duurzaam-wat-waarom-en-hoe/levenslang-wonen/levenslang-wonen-in-20-gouden-regels/

Groeten!

0
Daniel De Raeve
Daniel De Raeve
0 7 Andere particulier
9 jaren geleden

Zorg voor zo weinig mogelijk obstakels. Deuren breed genoeg voor rolstoel. Gebruik eventueel schuifdeuren. Wasmachine en dergelijke op zithoogte installeren. Electrische rolluiken. Denk aan domotica. Het toilet en douche ook toegankelijk maken voor rolstoel. Verlichtingsschakelaars op handhoogte 90 cm.

0
Daniel De Raeve
Daniel De Raeve
0 7 Andere particulier
9 jaren geleden

Zorg om zo weinig mogelijk onderhoud aan de woning zoals schilderwerken.

0
Architect Dirk Verbeeck
Architect Dirk Verbeeck
4 16 Architect
9 jaren geleden

De vzw Enter is het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid. Levenslang wonen, wonen voor ouderen en meegroeiwonen zijn enkel van hun aandachtspunten.

Je vindt alle informatie op hun website: www.entervzw.be.

Voor een paar onderwerpen gaan ze doorverwijzen naar een aparte website:

www.meegroeiwonen.info en www.dezilverensleutel.be. Die laatste site gaat specifiek over wonen voor ouderen met een veelheid aan informatie.

In het verleden bestond het Platform Wonen van Ouderen. Die is nu opgegaan in de VZW Enter. Het Platform heeft in 1999 de . Die kun je ook nog wel terugvinden op het WereldWijde Web. En de zoekterm levert ook de nodige informatie.

Een paar praktische tips (van de vele die je kunt toepassen) die je ook in de ontwerpgidsen zult tegenkomen:

Voorzie een aantal stopkontacten op een hoogte van ± 70 cm. Dat werkt gemakkelijker dan een stopkontact dat je ergens aan de plint moet gaan zoeken, zeker als het bukken wat moeilijker gaat.

Als je in deze fase nog geen extra brede deuren wil voorzien kun je wel bredere lateien laten plaatsen. Dan kun je in een latere fase gemakkelijker de deuren verbreden. Een brede deur is noodzakelijk voor rolstoelgebruikers maar ook handig als je op een stok of looprekje bent aangewezen. Een rolstoel op je oude dag is een worst-case-scenario. Maar als je daar alles op afstemt kun je weinig dingen vergeten.

Voorzie de mogelijkheid om op de gelijkvloerse verdieping een volwaardige woongelegenheid te installeren, zo nodig met wat aanpassingswerken. Met die eventuele aanpassingswerken kun je ook al rekening houden: wachtleidingen sanitair, lichte verwijderbare wanden, ... Voorzie ook dat een elektrische scooter veilig kan gestald worden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een onroerend goed. Ze verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”

Lees meer

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag