6

Condenserende gaswandketel

Piotrus
Piotrus
#Verwarming & koeling · 10 jaren geleden

Beste, ik ben van zin om een condenserende gaswandketel te plaatsen. Ik heb al 4 firma's laten langskomen om te kijken en een offerte op te maken. Mijn probleem: 2 firma's zeggen dat de afvoer naar het dak moet geprivatiseerd worden omdat dit een gemeenschappelijke schacht is en er anders problemen met water of vocht kunnen komen, en de andere 2 zeggen dat dit helemaal niet moet, zij zeggen dat het water opgevangen wordt door de gasketel?????? Dit is wel een heel groot verschil, zeker naar de prijs toe....

Alle reacties

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Kan u uw verhaal wat verduidelijken aub? Want echt duidelijk is het niet.

Mogelijke vochtproblemen door een niet-geprivatiseerde afvoer naar het dak?

0
Piotrus
Piotrus
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

Wij wonen in een appartement en per 2 boven elkaar liggende woningen is er een gemeenschappelijke schacht. 2 firmas zeggen dat als ik een gascondensatie ketel plaats er ook een private pijp van 80mm moet geplaatst worden vanaf de gasketel tot op het dak, de 2 andere firmas zeggen dat het niet nodig is, die zeggen dat gewoon een inox buis van de gasketel tot in de gemeenschappelijke schacht genoeg is, dus niet tot boven aan het dak. De eerste 2 zeggen dat dit wettelijk niet toegelaten is daar er later waterproblemen kunnen voordoen...?

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
10 jaren geleden

Met mijn huidige kennis van condenserende gasketels zou ik zeggen dat de eerste 2 het bij het rechte eind hebben.

Ingeval een afvoerpijp tot op het dak kan het condenswater terugstromen naar de ketel en zo naar de riool. Condensatieketels hebben een rioolaansluiting nodig!

Ingeval geen afvoerpijp tot op het dak zal de waterdamp condenseren op de wanden van de schacht en zo voor vochtproblemen (kunnen) zorgen. Naar mijn bescheiden mening zal in dit geval de ketel ook moeilijker af te stellen zijn.

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
10 jaren geleden

Een condensatieketel mag enkel aangesloten worden op een (in inox) uitgevoerde gemeenschappelijke clv-schouw of op een individuele schouw in dak- of muurdoorvoer.  Muurdoorvoer is meestal niet OK wegens opengaande ramen in de buurt.   Een clv-schouw voorziet in rookgasafvoer en luchtaanvoer en voert onderaan condenswater af.

Het is juist dat het meeste condenswater via de ketel afgevoerd wordt maar niet altijd is alle waterdamp gecondenseerd.  In een gewone gemeenschappelijke schouw geeft dit problemen.  

Als je gasverbruik vrij laag is dan plaats je gewoon weer een goedkopere HRKetel.   

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
10 jaren geleden

In appartementsgebouwen mag een HR ketel nog.  Met de 2-3000€ die je uitspaart kan je ws "levenslang" je meerverbruik aan gas betalen.  Hoeveel m3 gas verbruik je nu per jaar?

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Pelletketels nemen toe door het verdwijnen van de mazoutketel

Pelletketels nemen toe door het verdwijnen van de mazoutketel

Mazout verdwijnt en experts zien de pelletketel als alternatief: “CO₂-neutraal en minder afhankelijk van energieprijzen.”

Lees meer

Badkamerverwarming: deze soorten zijn geschikt en zoveel kosten ze

Badkamerverwarming: deze soorten zijn geschikt en zoveel kosten ze

Badkamerverwarming met elkaar vergeleken: radiatoren, vloerverwarming, elektrische of infrarood. Ontdek de prijs en beste optie voor jouw badkamer.

Lees meer

8 klussen om je huis en tuin voor te bereiden op de winter

8 klussen om je huis en tuin voor te bereiden op de winter

Je huis en tuin verdienen nog wat extra aandacht vooraleer de winter in het land is. Bereid je voor en ga aan de slag met deze acht klussen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag