7

Meterkast veranderen incl. zekeringkast etc.

Tuur_L
Tuur_L
#Elektriciteit · 10 jaren geleden

Beste,

Ik zal eerst de situatie verduidelijken en aub verbeterd mij indien ik fout zit.

Vanaf volgend jaar €100 toeslag per elektriciteitsmeter en onbekend van duur of aantal jaren te betalen.

Ik eigenaar (erfenis) van een eengezinswoning dat ik nu zelf bewoon, de woning heeft 2 elektriciteitsmeter daar dit vroeger een winkelpand was.

In feite ga ik betalen voor 2 meters dus 1 meter moet en gaat verdwijnen!

Afsluiten en weghalen meter eenmalig te betalen €113.50

1) Elektriciteitsmeter_A van 40 ampère (ex winkel) gaat naar zekering_kast A die 0.50 meter verder staat en deze dient om de gelijkvloers en trapzaal te voorzien.

Zekeringkast_A bestaat uit 1 aardlekschakelaar 300ma 40a + 1 aardlekschakelaar 30ma 40a (ex koeltogen) en 3 dubbele zekeringen waarvan 2 voor de contactdozen en 1 voor de lichtpunten dus is een kleine zekeringkast

2) Elektriciteitsmeter_B van 20 ampère gaat naar zekering_kast B die 0.50 m. verder staat en deze dient om het boven verdiep te voorzien.

Zekeringkast_B bestaat uit 1 aardlekschakelaar 300ma 40a + 1 aardlekschakelaar 30ma 40a (badkamer etc.) en meerdere zekeringen en 1 timer etc. dus een normale grote zekering kast.

3) Zekeringkast_A is ondertussen volledig leeg op de aardlekschakelaars na en de zekeringen zijn nu opgenomen in zekeringkast_B, was meer een kwestie van verleggen een paar leidingen.

4) Dus wil ik de elektriciteitsmeter_A van 40 ampère behouden en hierop zekeringkast_B aansluiten.

Maar doordat zekeringkast_B dan verder verwijdert staat van elektriciteitsmeter_A is de XVB 4 x 10mm te kort! +- 0.50 m.

Dus opnieuw aansluiten is dan terug €75…

5) Voorlopig gebruik ik de niet meer in gebruik zijnde zekeringkast_A nu als een soort overbrugging inkomend van elektriciteitsmeter_A via de XVB 4 x 10mm op die aardlekschakelaar 300ma 40a en een dubbele zekering van 40a hierop is dan de XVB 4 x 10mm aangesloten van zekeringkast_B

Vraag 1

Nu heb ik me laten wijs maken dat punt 5 ook zo mag blijven?

Vraag 2

Nu dat ik wat zekeringen verplaatst heb en een kabel verlegt heb en alles wel dubbel getest en nog nog eens getest heb alvorens in bedrijf te nemen zonder enig probleem.

Dit alles terug direct moet laten keuren alvorens elektriciteitsmeter_B te laten verwijderen??

Daar ik toch van plan ben om binnen een paar jaar volledig te renoveren als op pensioen ga..

In afwachting van uw reacties, groeten en dank.

Tuur.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Electriciteitsmeter B levert dus geen electriciteit meer (maw uitgaande kant hoofddifferentieel is met geen enkele zekering meer verbonden) zodat je Eandis kan laten langskomen om de teller uit dienst te stellen.  

Installatie moet hiervoor niet gekeurd worden doch op basis van uw beschrijving concludeer ik dat alles correct gewijzigd is tussen kast A en Kast B.  Herkeuren moet slechts als je wil verzwaren. (of bij verkoop natuurlijk). 

0
Tuur_L
Tuur_L
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Bedankt Kris,

Klopt! Electriciteitsmeter B is al volledig afgekoppeld. De XVB kabel hangt mooi vrij opgerold onderaan de electriciteitsmeter en zijn eigen zekeringen staan op nul/af

Ik veronderstel dat ik dat zelf mocht doen?

Nog een extra vraagje... daar ik er zelf niet uitkom..

Ik gebruikte een XVB 10mm (4 polig) kabel is dit noodzakelijk of een moet want ieder of in de winkel raad dit aan... maar alles is bij mij 2 polig... waaromdan 4 polig?

Alvast Bedankt voor de reacties,

Tuur

Electriciteitsmeter B levert dus geen electriciteit meer (maw uitgaande kant hoofddifferentieel is met geen enkele zekering meer verbonden) zodat je Eandis kan laten langskomen om de teller uit dienst te stellen.  

Installatie moet hiervoor niet gekeurd worden doch op basis van uw beschrijving concludeer ik dat alles correct gewijzigd is tussen kast A en Kast B.  Herkeuren moet slechts als je wil verzwaren. (of bij verkoop natuurlijk). 

0
Kris M
Kris M

Tussen de tellerkast en de zekeringskast schrijft de netbeheerder het gebruik van 4 polige kabel voor (zelfs al gebruik je'r maar 2 omdat het een monofase-installatie is).  Tussen uw eerste en uw tweede kast is dit natuurlijk niet verplicht - bv XVB 3G10 als de aarding ook van de eerste naar de tweede kast moet. 

0
Tuur_L
Tuur_L
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Dank Kris,

Maar dit geeft me weer een vraag, de XVB kabels van beide electriciteitsmeter A&B  naar zekeringkast zijn beide 2 polig!?

Ik kan dit bij de oude afgekoppelde XVB goed zien, 2 draden.

Dus dit moet ooit goed gekeurt zijn?

Kan dit me een opmerking of probleem geven? 

Met groeten,

Tuur

0
Kris M
Kris M

Als de installatie van voor 1981 was is die nooit goedgekeurd geweest.  Toen kon "alles" nog.  Die 4 aderige kabel vind je terug in de huidige voorschriften van de distributiebeheerder.  Dit staat voor zover ik weet niet in het AREI.  Bij een recente verzwaring van 10A naar 40A monofase heb ik voor Eandis meer dan 100 meter 4G kabel moeten kopen (van straat tot buitenmeterkast 4G16, van buitenmeterkast naar verdeelbord 4G10) wat een kopermeerprijs van dik 500€ betekende ...

0
Tuur_L
Tuur_L
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

Wederom bedankt Kris,

1 installatie is van is zeker van voor 1981 maar die heeft mijn schoonmoeder laten hernieuwen omstreeks +- 2001of er gekeurd is weet ik niet.

De andere installatie is +- van 1985 en is wel gekeurd.... Daar ik toen op bezoek was en ze toen naar de kelder heb geleid... toen is er een aarding stang geslagen in de grond.

maar ook deze heeft een 2 polige kabel.

Een 2 a 3 jaar geleden hebben ze via Eandis alles laten vernieuwen een nieuwe boite voor de deur op straat en daaruit een nieuw dikke kabel naar binnen in de kelder tot aan de boite van de meterkasten en tevens nieuwe opbouw en verzegelde bakken rondom :)

Ik ga gewoon de kat uit de boom zien en doen alsof mijn neus bloed. ;)

Nogmaals bedankt.

George

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag