Eigenlijk geeft u zelf aan grotendeels de voor- en nadelen van de verschillende werkbladen aan. Laminaat - composiet - keramiek, deze volgorde gaat dus van goedkoop naar duur maar ook wat betreft kwaliteit.
Indien u doet wat alle werkbladen fabrikanten voorschrijven, zijnde het gebruik van snijplanken en onderleggers, gaan alle werkbladen jarenlang probleemloos mee.
Wat krassen betreft is laminaat in het nadeel tov de 2 anderen, maar hier is kleur en textuur ook van belang. Op witte bladen ziet u de kleine krassen door gebruik veel minder als op donkere. Idem ivm belichting, heeft u een donkere keuken gaat u krassen veel minder zien dan in een met veel daglicht.
Wat het plaatsen van hete voorwerpen betreft, hier is keramiek duidelijk in het voordeel. Laminaat smelt en composiet verkleurt (gaat niet breken). Maar ook hier zijn er weer variaties. Laminaat sowieso altijd onderleggers gebruiken. Composiet verkleurt bij 180 °, dus gewoon een hete kom of kokend water is geen probleem.
Wat vlekken betreft, is composiet in het nadeel, maar ook hier is weer van belang welke uitvoering u heeft. Verzoete of geborstelde zijn vlekgevoeliger als gepolierde.
Wat verkleuring betreft, zou ik zeggen dat enkel keramiek niet verkleurt door uv-stralen. Maar staat het werkblad niet in direct zonlicht, zal de verkleuring van de andere ook zeer miniem zijn.
Wat de ervaringen betreft, u zal van alle werkbladen goede en slechte horen. Er zijn mensen die na 30 jaar nog heel tevreden zijn over hun goedkoop laminaat werkblad, en er zijn mensen die na 1 jaar al klagen over hun peperduur stenen werkblad. Dus daar kan u eigenlijk niet op verder gaan.
Om nu te bepalen wat het beste werkblad is, is dus zeer persoonlijk en telkens verschillend. Ik denk dat u uiteindelijk toch beter zelf beslist, want u kent de situatie het best. Maar iets wat vaak vergeten wordt en toch belangrijk is, zijn de kenmerken van de gebruiker. Is dit een gedisciplineerde kok of eerder een chaotische sloddervos. Ik zou deze laatste stelling zeker in uw beslissing betrekken.