Beste Madoche,
Je hebt nog tijd tot zeker 15/12 (31/12) om je EPB in te leveren.
Tip: Bekijk goed of de indeling (is er wel een indeling gemaakt?) van je verwarmde en niet verwarmde zones optimaal zijn ingegeven.
De lift in mijn huis zit volledig in de beschermde zone (heb mijn architect verplicht om het zo te construeren). Dit zorgt ervoor dat de lekverliezen intern zijn en niet extern. De liftschacht mag binnen de beschermde zone als je werkt met een huislift, want hier is de wetgeving anders dan voor normale liften => geen brandluik nodig.
Onderzoek of je met eenvoudige middelen niet je lift in de berschermde zone kan krijgen => bvb een bijkomende muur, een deur, ... waardoor de luchtlekken intern worden.
Moed voor de laatste loodjes,
Luc
Beste Stef, Hartelijk dank voor uw reactie. Volgens laatste eindberekening zouden wij een E-peil bereiken van 85 (ipv 70 - vergunning dec 13). Compactheid 1.75 en K-peil van 40 worden behaald. Als enige in 't rood gearceerde punten zijn : de raamroosters en resultaat van lekdebietmeting (12?). Dit laatste zou te wijden zijn door de liftschaft (was voorzien van bij aanvang bouwplannen) die in inkomhal van privé-gedeelte (wij zijn enige gebruiker)??. Raadgever geeft nu als indicatieve boete 4082 €. Enige mogelijkheid die zij blijkbaar nog zien is om boete te verminderen is door de Renson ventilatie-units (2) te veranderen door Duco-sets. Maar na eerste offerte, lopen die kosten zo hoog op als de boete zelf. Normaliter moet de EPB-aangifte voor 15 december worden binnengestuurd (= 6 maanden na ingebruikname). Ik zie de zin niet om deze aangifte laattijdig in te sturen en nog eens extra boete te krijgen. Uitstel vragen aan VEA zal niks aan score veranderen, vrees ik.