Kris, Gery,
Hartelijk dank voor jullie antwoord. Ik wou jullie nog niet overdonderen met gegevens.
Vroeger hadden we een renova bulex isofast ketel (simpel toestel, veel wisselstukken nodig gehad, maar stelde geen vragen :-) ). Nu hebben we een Buderus 172-24kwT50. Een moduleren HR-ketel. Wel aangestuurd via AAN/UIT, maar voorzien van buitenvoeler voor de keteltemperatuur. Ketel staat op zolder (dicht bij de badkamer/slaapkamers dus). Met de oude ketel was het ook al niet super warm in de badkamer, maar het was toch beter.
Er zijn twee circuits (twee collectoren) met dus twee kleppen. Elk circuit voorzien van een kamerthermostaat.
Het benedencircuit bestaat uit radiatoren die individueel naar de collector lopen. Het bovencircuit bestaat uit 2 leidingen. Op de eerste leiding zit de badkamer en een slaapkamer (in serie), beide voorzien van 50% stuk. Op de andere leiding zitten 2 slaapkamers (in serie), beide voorzien van 50% stuk.
Ik heb beneden reeds waterzijdig ingeregeld zodat ik een delta T heb van +/- 16. Ik heb al geprobeerd om beneden de radiatoren dichter te draaien met de draaiknop in de ruimte van de kamerthermostaat (geen thermostaatkranen aanwezig natuurlijk !). Boven heb ik nog niet durven inregelen (knijpen) omdat het debiet daar al zo laag is (door het 50% stuk). De slaapkamers worden niet echt opgewarmd (staan op 16°C).
We hebben honeywell thermostaten. Ik weet niet juist het woord, maar ze zijn tijdsproportioneel. Ze hebben cyclussen van 10 minuten waarbij ze van 1 tot 10 minuten aan kunnen zijn. Die van de badkamer wil natuurlijk altijd warmte, die van beneden is rap opgewarmd.
Op dit moment krijg ik zo'n 20°C in de badkamer. Heb de ketel ook al verhoogd naar curve 40°C/70°C (met de huidige temperatuur, ketelwater van +/- 50°C). Maar ik heb niet echt het gevoel dat de verhoging iets helpt.
Beide circuits laat ik opstarten om 5 uur, zodat ik hoopte om 6 uur +/- 22°c te hebben in de badkamer.
Ik heb ook al eens gespeeld met het pompdebiet van de ketel. Stond oorspronkelijk in stand 1. Heb stand 2 en 3 ook geprobeerd. Staat nu in stand 2. Heel veel verschil maakt het niet (lijkt mij).
De radiator in de badkamer wordt in normale omstandigheden onderaan te traag warm. Maar alle radiatoren zijn ontlucht. De aan en afvoer zijn niet verwisseld. En als ik het beneden circuit uitzet en alle radiatoren boven openzet, dan warmt hij wel goed op en krijg ik een delta T van 20°C.
Afmetingen radiatoren :
- badkamer (+/- 21 m³) : type 33 1200 x 450
- slpk 1 en 2 (elk +/- 28 m³) : type E33 1200 x 400
- slpk 3 (38 m³) : type E33 1200 x 400
Ik weet niet of de afmetingen van de radiator in de badkamer wel groot genoeg is? Het kan toch niet zijn dat (wanneer ze ooit de verwarming hebben aangelegd) radiator van slpk 3 in de badkamer had moeten staan, maar doordat deze een te grote afmeting had (in lengte) voor de badkamer, ze omgewisseld zijn ?
Alle hulp is welkom. Maar alleszins al bedankt om te reageren...