Geeft een bouwverguning een absoluut of een relatief recht?

13

Geeft een bouwverguning een absoluut of een relatief recht?

Luc Vandamme
Luc Vandamme
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Ik heb mijn zonnepanelen (2.99 kWp) op het platte dak van mijn rijhuis (K17-E12) mee in de bouwvergunning laten vergunnen in 2011. Nu in 2015 heeft mijn buur een bouwvergunning (verbouwing) aangevraagd voor zijn huis. En hij heeft deze gekregen voor een hogere bouw dan mijn bouw (bij mij is de dakhoogte = 11,0 m en bij de buur = h 14,5 m aangevraagd). Alle andere bouwen, verder in de straat, hebben dezelfde hoogte of zijn lager dan 11,0 m. Deze dakhoogte zorgt ervoor dat mijn zonnepanelen op geen enkel ogenblik van de dag nog volledig worden bestraald door de zon. Ik heb een gemotiveerd bezwaar ingediend bij de bouwaanvraag en ik ben in beroep gegaan na de toekenning van de vergunning voor mijn buur. Nu ziet het er naar uit dat in beroep volgende argumentatie gebruikt word door de provinciaal stedenbouwkundig ambtenaar om de vergunning in beroep toch toe te kennen:

andere argumenten die door mij werden aangehaald en die niet verder behandeld worden in het beroep zijn:

- financiële argumenten

- CO² reductie van bijna 2 ton door de zonnepanelen

- geen productie van fijn stof of stikstofoxiden, want mijn huis is enkel voorzien van een warmtepomp die jaarlijks minder energie (1300 kW) nodig heeft dan de opbrengst van de opbrengst van de zonnepanelen (3000 kW/jaar)

- hoogte van de andere huizen in de straat

- dakstructuur (plat dak) van de andere huizen in de straat

- de volledige bouwdiepte van mijn buur die niet wordt benut en waardoor dat er plaats wordt gezocht in de hoogte (dak) door een bijkomende verdieping (dakverdieping) te bouwen.

- de politieke wil van het stadsbestuur voor stadsverdichting (meer inwoners op dezelfde lap grond) is hier niet toepasbaar vanwege de beperkte breedte (4,2 m) van het gebouw. Het pand zal niet opsplitsbaar zijn in meerdere woongelegenheden (appartementen of studio's)

Alvast bedankt om mee te denken en iedere reactie wordt geappreciëerd.

Alle reacties

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden

Sinds wanneer geeft een bouwvergunning iemand rechten?

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
9 jaren geleden

Een bouwvergunning geeft je het recht om te bouwen. Vooraleer je dit recht verkrijgt wordt dit getoetst aan regelgeving en aan de inpassing in de lokale omgeving. Dit toetsen gebeurt door de lokale ambtenaar stedenbouw en de bouwvergunning wordt bekrachtigd door het schepencollege van je gemeente, stad.

Dit recht om te bouwen staat beschreven in onze wetgeving.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag