Fundering voor muur in volle betonblokken

4

Fundering voor muur in volle betonblokken

WouterPotters
WouterPotters
#Fundering · 10 jaren geleden

Ik wil in een magazijn een rechthoekige ruimte metsen met volle betonblokken. Muur wordt ong 2,8m hoog en daarop potten en balken en een druklaag van 5cm.  Ik kies voor volle betonblokken omdat in deze ruimte met een groepje gerepeteerd zal worden en ik problemen met geluidsoverlast wil beperken. Hoe zwaarder de muur, hoe beter de geluidsisolatie immers. Binennin ga ik extra maatregelen treffen om nog meer geluid te dempen en de akoustiek te verbeteren.

Mijn vraag: De vloer van het magazijn is een +/_ 10-15 cm dikke betonplaat. Is dit voldoende of moet ik bvb een extra vloerplaat hier bovenop gieten. Of een bredere ringbalk?

Alle reacties

0
Noël Naert - Infobeton
Noël Naert - Infobeton
10 34 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Rijden er over de vloer van je magazijn ook zware voertuigen (vrachtwagen, vorklift...), dan moet je eerder denken aan een gewapende vloerplaat van 20 cm.
Wil je enkel vermijden dat de vloer geluid doorgeeft, dan kan je op de betonplaat een 'zwevende' vloer aanbrengen, bijvoorbeeld een chape op een dempende laag.
Een zwevende vloer zorgt er vooral voor dat contactgeluiden zich niet via de constructie verspreiden. Maar ook de isolatie tegen luchtgeluiden wordt erdoor verbeterd. Voorwaarde is dat de dempende laag nergens doorboord of onderbroken wordt. Ook aan de randen van de chape moet je dempend materiaal voorzien, zodat er geen harde verbinding is met de muren.
Wil je geen zwevende vloer plaatsen, dan zal je alle trillende voorwerpen (geluidsboxen !) in ieder geval op dempende matten moeten opstellen.

Vriendelijke groeten,
infobeton.be

0
WouterPotters
WouterPotters
0 5 Verbouwer
10 jaren geleden

Er was in het verleden een drukkerij (zware machines), maar ik weet niet of die op die plek stonden. Ik vermoed dat er onder de betonplaat nog een laag steenpuin en dan volle grond ligt. De geluidsdemping is een ander issue; daar zal ik de nodige maatregelen wel voor kunnen treffen. Wil vooral weten of ik die muren op de betonplaat kan zetten qua gewicht..

0
Noël Naert - Infobeton
Noël Naert - Infobeton
10 34 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Er zal normaal geen probleem zijn als het geen dragende muren zijn, nl. als de vloer alleen belast wordt door het gewicht van die muren en er geen verdieping op komt. Uit voorzorg kan je de belasting verdelen door het metselwerk wat te wapenen (betonwapeningstaven of Murfor).

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag