Keramische vloer vervangen
Deze vraag is goed beantwoordHoi,
Ik heb gisterenavond al wat zitten googlen op het internet (alsook hier topics gelezen).
Echter open ik toch graag een nieuw topic (onder mijn account)
- Onze woning is gebouwd in 2003.
- De woonkamer heeft een oppervlakte van +- 40 m² die betegeld is met witte keramische vloertegels (50x50)
- De vriendin zou deze tegels willen vervangen door een warmere keramische steen.
- Deze vloertegels rusten op een chappe (waar leidingen inzitten), eronder zit de betonplaat.
* Eerst dachten we aan Kurk (echter is dit niet kleur en vormvast, afdruk van zware meubels kan erin doorkomen)
* Daarna dacht ik eraan, om een nieuwe keramische vloertegel op de bestaande te laten lijmen. Mogelijk nadeel is hier, een krakende vloer, voegen die los kunnen komen en een hoogteverschil. Dat weggewerkt moet worden via een dorpel. Alsook moeten de deuren en deurkader dan 1 cm afgezaagd worden.
* De beste optie, is misschien om alle vloertegels open te breken. Waarna de chappe wel geëgaliseerd moet worden. Mocht hier een niveau verschil van 0 tot 3 mm opduiken, is dat niet zo erg. Liever dit, dan heel de chappe ook te moeten uitbreken. Nadeel hierbij is, risico op beschadiging van leidingen (in de chappe). Tenzij men bij dit uitbreken heel voorzichtig te werk gaat. Alsook wachttijd (chappe moet na uitbreken eerst nog geëgaliseerd worden) alvorens de nieuwe vloer gelegd kan worden. Tenzij dit egaliseren heel snel gaat (geen grote uitdrogingstijd heeft).
* Andere optie is een warm tapijt op de vloer te leggen (de kille vloer te behouden). We zijn wel allergisch aan huisstof. Dus van veel tapijten leggen ben ik niet zo een fan van. Een tapijt zal ook nooit hetzelfde effect geven, als een heel nieuwe warme vloer in de woonkamer leggen.
Wat zouden jullie me aanraden ?
Mvg,
Gent32m