2

Bouwen met OSB4

Geforce660
Geforce660
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Allen,

In mijn huizen/grondenzoektocht ben ik terecht bij een heel mooie woning, echter is deze gebouwd met gebruik te maken van OSB4 platen.

Als rasechte Vlaming heb ik een natuurlijk voorkeur voor een echte bakstenen woning, echter is deze OSB4 woning wel heel mooi, goed ingericht, met alle systemen die je kan nodig hebben. En de prijs valt ook mee..
Alle muren en plafond/vloer bestaan uit dikke OSB4 platen. Dit is eveneens de binnenmuur. Langs de buitenkant van de houten platen is er een 18 cm isolatie voorzien, met daarvoor een dunne buitenmuur. Deze buitenmuur is een bepaalde soort steen (ben even de naam kwijt) die waterafstotend zou zijn, waardoor er 'praktisch' geen kans is op vocht binnen in de woning.

Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring heeft met het bouwen van OSB4 platen en deze hier even voor me kon neerzetten. Het gaat me vooral over duurzaamheid doorheen de jaren en eventuele moeilijkheden die ik zou kunnen tegenkomen.

Hoop op een spoedig antwoord.

Groeten!

Alle reacties

0
yulius99
yulius99
0 1 Bouwer
9 jaren geleden

Ik denk dat de firma IBC woningen met dit materiaal bouwt - heb een stand gezien op de beurs Bouw- en Reno te Antwerpen.

Voor wat ik over bouwen met OSB4 heb gelezen, zou je hiermee makkelijk de nieuwe normen behalen, zonder de nadelen van traditioneel (nat productieproces + betere isolatie) of van HSB (moeilijker luchtdicht te maken), maar met het aangenaam binnenklimaat van hout.

Vraag anders eens aan de bewoners van het huis dat je gezien hebt, wie dit gebouw voor hen gezet heeft ?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag