6

Annulatie van aankoop appartement na email

gy
gy
#Bouwpartners · 9 jaren geleden
Wij wilden een appartement op plan kopen. Daarvoor hebben we nog niets ondertekend, enkel en alleen een email verzonden waarin staat dat we het appartement willen kopen. Nu vinden we dat we onbesuisd tewerk zijn gegaan en zouden we graag afzien van de aankoop van het appartement. Welke kosten zijn daaraan verbonden en hoe kunnen we dit best oplossen?

Alle reacties

0
Nasty Nympho
Nasty Nympho
6 33 Verbouwer
9 jaren geleden

De verkoper heeft een aankoopvoorstel gedaan en jij bent akkoord. Hiermee is wettelijk de koop gesloten.

"Een koop komt tot stand wanneer er een akkoord is over voorwerp en prijs". (Art. 1583 van het Burgelijk Wetboek) 

Om aan een akkoord te ontkomen ga je een boete moeten betalen, deze bedraagt normaal (gangbaar) 10% van de aankoopwaarde.

Je kan natuurlijk proberen van d'er gratis van onderuit te komen met één of meerdere schriftelijke weigeringen (van een bank) voor het verkrijgen van een hypotheek voor te leggen. Maar dit laatste geldt enkel wanneer je hebt aangegeven dat je het appartement koopt onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een hypothecair krediet. Maar ik ga d'er vanuit dat je dit wel gedaan hebt.

Anders zal je waarschijnlijk voor de 10% moeten gaan.

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
9 jaren geleden

Niet zo onbesuisd.  Als er iets staat a la "we zijn geinteresseerd om het appartement te kopen" dan is dit nog vrij vrijblijvend.  

Heb je de promotor al gekontakteerd met de mededeling dat je afziet van de aankoop ?  Hoe reageert hij?  

0
gy
gy
0 3 Andere particulier
9 jaren geleden

We hebben nog niets aangegeven ivm een eventuele opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypothecair krediet vermits we nog niets ondertekend hebben. Enkel een email verstuurd en een bevestiging teruggekregen.

We zouden een bepaald bedrag investeren en verder een overbruggingskrediet aangaan maar weten niet of we dan al dan niet voldoende kapitaal hebben om de aankoop te financieren.

0
gy
gy
0 3 Andere particulier
9 jaren geleden

Aan Kris M, bedankt voor de reactie, maar we hebben gemaild: "We hebben beslist het appartement aan te kopen" en neen, we hebben de promotor/verkoper nog niet gecontacteerd om te zeggen dat we afzien van de aankoop.

0
Nasty Nympho
Nasty Nympho
6 33 Verbouwer
9 jaren geleden

Volgens mij geldt dit als een aankoopbelofte en is dit bindend en zelfs zonder opschortende voorwaarden. Het is toch normaal dat je meegeeft dat je wil kopen onder opschortende voorwaarden, je doet dat immers ook bij het uitbrengen van een bod op een vastgoed.

http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwen-of-kopen/kopen/bod-per-e-mail-bindend-en-vier-andere-vragen/

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/wonen/hoe-correct-op-een-huis-bieden/article-normal-516151.html

Email dat men akkoord is voor de aankoop, bevestiging van de tegenpartij (dus de koop is wettelijk bindend)

(Zie quote hieronder)

Misschien kan je nog onderhandelen met de verkoper en een schikking treffen, als jij je been stijf houdt wordt het een zaak bij de rechtbank van Eerste Aanleg en staat het 1 tot 1,5 jaar op de rol en heb je mogelijk na 2 jaar een uitspraak (99% kans op 10% boete) 

Je kan anders de vraag ook stellen op het juridisch forum (www.juridischforum.be)

Hier vind je alvast iets soortgelijks...

www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=41716

Quotes van TS:

...we hebben gemaild: "We hebben beslist het appartement aan te kopen"

... We hebben nog niets aangegeven ivm een eventuele opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypothecair krediet vermits we nog niets ondertekend hebben.

... Enkel een email verstuurd en een bevestiging teruggekregen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag