5

Extra kamer bijbouwen appartement

Leoman
Leoman
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Hallo ! 
Mijn vader en ik denken al een tijdje over het bijbouwen van een kamer op het dak van ons appartement. Wij wonen in een standaard appartement met 2 verdiepingen (in totaal 4 appartementen). Mijn kamer heeft een raam naar het dak. Het idee was om van hieruit een kamer op het dak te bouwen van 4 op 4 meter. Hoe kunnen we hiervoor de juiste vergunning/documenten verkrijgen? Is dit uberhaut mogelijk? Het appartementsblok naast ons (staat tegen ons appartementblok) is zeker 1,5 meter hoger dan onze apartementsblok. Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Voor het bouwen zelf hebben we normaal genoeg kennis van materiaal etc, maar tips of aanbevelingen zijn ALTIJD welkom ! Alvast hartelijk bedankt.

Groeten

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik veronderstel dat enkel het door u bewoonde appartement uw eigendom is en niet het gehele gebouw.

In dat geval moet je om te beginnen en vooraleer je hiervoor een vergunning bij de dienst ruimtelijke ordening aanvraagt, de toelating hebben van alle andere eigenaars in dat gebouw of van de raad van mede- eigenaars vertegenwoordigd door de syndicus. Het dak waarop je wilt bijbouwen is namelijk niet uw eigendom maar is een gemeenschappelijke eigendom

0
Leoman
Leoman
0 2 Bouwer
9 jaren geleden

Ja dat klopt, enkel de door mij bewoonde appartement behoort tot ons. Ok dat is de eerste stap, en als dit lukt, wat volgt er dan? 

Ik veronderstel dat enkel het door u bewoonde appartement uw eigendom is en niet het gehele gebouw.

In dat geval moet je om te beginnen en vooraleer je hiervoor een vergunning bij de dienst ruimtelijke ordening aanvraagt, de toelating hebben van alle andere eigenaars in dat gebouw of van de raad van mede- eigenaars vertegenwoordigd door de syndicus. Het dak waarop je wilt bijbouwen is namelijk niet uw eigendom maar is een gemeenschappelijke eigendom

0
Leoman
Leoman
0 2 Bouwer
9 jaren geleden

Ik ben ook vooral geïnteresseerd of men dit al gerealiseerd hebben of niet? Vooraleer we al de moeite en tijd in dit project willen steken willen we eigelijk weten of het mogelijk is om een vergunning te krijgen? Als die 100% niet het geval is, dan gaan we zelfs geen moeite doen om zo'n toelating en dergelijke aan te vragen. Het zou leuk zijn moest er iemand zijn of iemand die een ander kent die ook zo iets heeft gerealiseerd. Alvast bedankt ! 

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
9 jaren geleden

Als dat lukt dan zou je eerst naar een architect kunnen stappen die de plannen maakt en daarna de bouwaanvraag doet bij de dienst ruimtelijke ordening van uw plaatselijk bestuur.

Maar wellicht is het verstandiger om vooraleer je die kosten maakt, dat je eerst eens gaat informeren bij die dienst of zulke aanpassingen wel een kans maken. Dat is meestal zeer twijfelachtig omdat bij de bouw van dat soort gebouwen van bij het ontwerp al per verdiep de maximaal toegelaten bouwdieptes zijn gebruikt.

Het feit dat sommigen dit ergens al eens hebben kunnen doen zegt niets over jouw slaagkansen, elke situatie is anders.

Toch succes gewenst.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag