RDB,
Dat is net de bedoeling van dit soort opstelling. Het lijkt mij dus normaal.
Naargelang de plaatselijke waterdruk kan er van regio tot regio een verschil zijn in de hoeveelheid die zo wegdruppelt.
Vermits je zegt dat je vroeger nogal dikwijls het overdrukventiel moest vervangen zou het wel eens kunnen dat er bij jou een grote druk op de waterleiding staat. Die zou je eventueel kunnen verminderen door een drukregelaar op de vertrekleiding te voorzien.
Ik heb meerdere gelijktijdige acties ondernomen: plaatsen drukregelaar en vrije-uitloop kraan. Maar door die goedkope kraan loopt bijna een half glas water na het sluiten ervan. En dat lijkt mij toch bijzonder veel en is zeer onhandig in gebruik. Je moet een glas of tas onder de kraan wegtrekken opdat ze niet zou overlopen,..., of zeer goed inschatten op welk moment je de kraan sluit opdat het lopen stopt voor je glas vol is,.... Vreemd is ook dat dit zich bij het nemen van koud water ook voor doet. En dat dit water bij aanvang warm is, is volledig te begrijpen (de bek zit vol met het overdrukwater van de boiler), maar ook op het einde (de uitloop na sluiten van de kraan) wordt dat water warm. Ik denk echt wel dat ik rommel heb gekocht in de Brico Planit. Ik overwoog ze te vervangen door een Grohe kraan met vrije uitloop, maar denk dat ik de installatie terug ga ombouwen naar een gewone kraan met overdrukventiel, nu een drukregelaar op de installatie staat.
Zijn er geen trukjes om toch wat druk op te vangen naast zo een boilertje? Een stukje dode vertikale leiding dat zich vult met lucht, zodat het overdukventieltje niet meer opent dan strikt nodig en langer meegaat?