5

wettelijke afstand bijbouwen

ivdne
ivdne
#Ontwerp · 14 jaren geleden

Goedemiddag,

Ons huis is 10 meter diep plus 6 meter bijbouw van de vorige eigenaar. De vorige eigenaar had lang geleden al een deel bij de 10 meter bijgebouwd maar dat is meer dan 5 meter, wat eigenlijk maar wettelijk mag. Omdat het bijgebouwde deel in heel slechte staat is, hebben we het afgebroken en willen we dat opnieuw zetten. Nu is de vraag of we tot 15 meter mogen gaan of dat we terug de 16 meter kunnen behouden. De mensen in de straat zitten allemaal op 15 meter maar de gemeente meldde ons dat de oorspronkelijke diepte behouden mocht worden. Nu horen we ook van verschillende kanten (mensen die ook deze situatie hadden) dat we toch maar 15 meter mogen bouwen omdat we het oorspronkelijke bijgebouwde deel helemaal afgebroken hebben en opnieuw gaan bouwen en we dan de wettelijke diepte moeten respecteren.

Wat is nu correct?

Alvast bedankt

mvg

Alle reacties

0
chris verhaegen
chris verhaegen
0 1 Bouwer
13 jaren geleden

beste

afgebroken is als niet bestaande en dus kan je nog alleen tot 15 m gaan.

indien je buren het toelaten heb je nog een kans om het alsnog goedgekeurd te krijgen

chris

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
13 jaren geleden

Beste,

Ik zou toch maar opletten met die 16m dieptebebouwing als wettelijk er maar 15m is toegelaten.Bestaan er officieële papieren van de bebouwing tot op 16m van de vorige eigenaar goedgekeurd door de gemeente?Als dit wel is kan je volgens mij terug tot op 16m bijbouwen,indien niet was dit een bouwovertreding van de vorige eigenaar en gaat dit over op de nieuwe eigenaar(ik zit in ongeveer dezelfde situatie)en kan men eventueel boetes of zelfs afbraak opleggen.Als je geen papieren hebt zou je zeker een officieel papier aan de gemeente moeten vragen waarop zij bevestigen dat jij tot op 16m mag bijbouwen zodat je ingedekt bent.Mondelinge toezeggingen worden zeer snel vergeten wanneer er problemen ontstaan en zijn niet te bewijzen.

Mvg. Rudi

0
kristina elsen architect
kristina elsen architect
3 29 Architect
13 jaren geleden

de algemene regels zijn in Vlaanderen
 bouwdiepte gelijkvloers 15 meter

bouwdiepte verdieping 12 meter

Bestaande situaties kunnen behouden worden. Bij afbraak gelden de algemene regels

Het is op de dienst  stedenbouw van je gemeente dat deze vraag moet gesteld worden.
Zij adviseren naar de mogelijkheden en de richtlijnen ter plaatse.

0
Jos 777
Jos 777
1 54 Verbouwer
13 jaren geleden

geen probleem denk ik

sommige plaatsen mag je tot 17 meter diep

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag