Terras verzakking: water- of zettingsprobleem?

4

Terras verzakking: water- of zettingsprobleem?

Linds
Linds
#Tuin · 9 jaren geleden

Beste lezer

in het najaar van 2010 hebben wij onze stabiel laten leggen voor de aanleg van het terras. Het terras heeft zo'n oppervlakte van +/- 50 m2.

voorjaar 2011 zijn de tegels erop gekomen. 

Ik kan u zeggen dat alles -zowel de grondwerken als de aanleg van de vloer zelf - gebeurd is volgens de regels van de kunst. Nu, 5 jaar later is het terras verzakt (tussen de 2 a 4 cm). in de hoek van ons terras zit de regenpijp die vervolgens naar onze regenput loopt. De elleboog van de regenpijp bleek "afgeschoten te zijn" (dat bleek na het uitbreken van 2tegels rond die regenpijp). Waardoor er hoogstwss wel wat regenwater onder ons terras gesijpeld heeft.

We hebben brandverzekering aangesproken en de expert ziet geen probleem aangezien er geen "onderspoeling" is. Volgens hem gaat het om een zettingsprobleem. Dat laatste betwijfel ik sterk. Onze eigen makelaar zit er ook niet echt "achter". 

We staan voor de moment met de rug tg de muur. Ik wil weten wat ik kan doen om effectief te weten aan wat het nu ligt? Of kan er een waterprobleem zijn zonder de uitspoeling. Expert zei ook nog dat m'n terras in putten zou moeten zakken, maar deze is volledig met betonnetten afgewerkt dus hoe kan zoiets zakken in putten dan?

Graag jullie advies, ervaring, ... Iets die mij kan helpen :-)

Alvast bedankt!

Mvg

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste,

Vermits het terras in zijn geheel gezakt is kan het niet anders dan een probleem met de ondergrond zijn. De opbouw van de vloer kan dan wel volgens de regels van de kunst gebeurd zijn maar het probleem zit hoogstwaarschijnlijk lager dan dat. Er zit hoogstwaarschijnlijk onder die opbouw, onder die stabilisé, een niet stabiele grondlaag.

In die grondlaag zit ook de ondergrondse regenafvoerbuis naar de regenput, deze is door die grondzakking (zetting) uiteraard in zijn geheel meegezakt waardoor ook de aansluiting met de verticale afvoer uit elkaar is gegaan. Dat feit alleen al lijkt mij een bewijs van die grondverzakking onder de opbouw van het terras. Oorzaak en gevolg moet je dus omdraaien, het is niet doordat de aansluiting uit elkaar is gezakt dat er een onderspoeling en verzakking is opgetreden maar het is door de verzakking van de ondergrond dat de aansluiting uit elkaar is gegaan.

Die wapening met betonnetten zit wellicht niet in een betonplaat maar in de stabilisé. Indien er op één plaats of bij een gedeelte van het terras een ernstige onderspoeling zou zijn dan kan het terras wel gedeeltelijk verzakken, het wapeningsnet is immers buigzaam en de stabilisé et vloer breekbaar, niet te vergelijken met een gewapende betonplaat.

De verzakking van een terras in zijn geheel door een onderspoeling lijkt mij ook niet realistisch omdat dan de gehele oppervlakte op ongeveer dezelfde manier en in dezelfde manier zou moeten onderspoeld zijn. Dat lijkt mij quasi onmogelijk

Het is misschien niet wat je wilde horen maar ik meen toch dat die expert gelijk heeft, dat het wel degelijk om een grondzetting gaat. De ondergrond is niet genoeg verdicht (aangedrild) geweest en/of is niet tot op de vaste ondergrond van goede kwaliteit.

Ik zou de aansluiting van de regenbuis met een tussenstukje terug in orde brengen en hopen dat de verzakking hier stopt. Zo nodig zou ik de randvoegen wat terug bijwerken en me er verder bij neerleggen dat het terras nu iets lager ligt. 

0
foxy
foxy
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Bedankt voor uw antwoord!

enig idee of we in zo'n geval de aannemer in gebreke kunnen stellen? of draai ik dan zelf op voor alle kosten?

Beste,

Vermits het terras in zijn geheel gezakt is kan het niet anders dan een probleem met de ondergrond zijn. De opbouw van de vloer kan dan wel volgens de regels van de kunst gebeurd zijn maar het probleem zit hoogstwaarschijnlijk lager dan dat. Er zit hoogstwaarschijnlijk onder die opbouw, onder die stabilisé, een niet stabiele grondlaag.

In die grondlaag zit ook de ondergrondse regenafvoerbuis naar de regenput, deze is door die grondzakking (zetting) uiteraard in zijn geheel meegezakt waardoor ook de aansluiting met de verticale afvoer uit elkaar is gegaan. Dat feit alleen al lijkt mij een bewijs van die grondverzakking onder de opbouw van het terras. Oorzaak en gevolg moet je dus omdraaien, het is niet doordat de aansluiting uit elkaar is gezakt dat er een onderspoeling en verzakking is opgetreden maar het is door de verzakking van de ondergrond dat de aansluiting uit elkaar is gegaan.

Die wapening met betonnetten zit wellicht niet in een betonplaat maar in de stabilisé. Indien er op één plaats of bij een gedeelte van het terras een ernstige onderspoeling zou zijn dan kan het terras wel gedeeltelijk verzakken, het wapeningsnet is immers buigzaam en de stabilisé et vloer breekbaar, niet te vergelijken met een gewapende betonplaat.

De verzakking van een terras in zijn geheel door een onderspoeling lijkt mij ook niet realistisch omdat dan de gehele oppervlakte op ongeveer dezelfde manier en in dezelfde manier zou moeten onderspoeld zijn. Dat lijkt mij quasi onmogelijk

Het is misschien niet wat je wilde horen maar ik meen toch dat die expert gelijk heeft, dat het wel degelijk om een grondzetting gaat. De ondergrond is niet genoeg verdicht (aangedrild) geweest en/of is niet tot op de vaste ondergrond van goede kwaliteit.

Ik zou de aansluiting van de regenbuis met een tussenstukje terug in orde brengen en hopen dat de verzakking hier stopt. Zo nodig zou ik de randvoegen wat terug bijwerken en me er verder bij neerleggen dat het terras nu iets lager ligt. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Het zou kunnen vallen onder de 10-jarige aansprakelijkheid van de aannemer. In de praltijk blijkt echter dat daar niet vaak beroep op kan gedaan worden. Er moet dan namelijk sprake zijn van een ernstige tekortkoming waardoor kan worden aangetoont dat die de stabiliteit van de woning in gevaar brengt. Bij een terras dat enkele cm lager is gezakt vrees ik dat het niet zo zal beoordeeld worden.

Sowieso zou je dan al juridische stappen moeten zetten waarbij je riskeert dat je uiteindelijk ook voor die kosten zult opdraaien.

.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Deze 10 tuinklussen doe je best nog voor de zomer!

Deze 10 tuinklussen doe je best nog voor de zomer!

De zomer is het hoogseizoen voor je tuin. Ontdek welke tuinklussen je nu nog best doet, zodat je in de zomer van je tuin kan genieten!

Lees meer

Tips voor een tuin op je dak of balkon

Tips voor een tuin op je dak of balkon

Heb jij geen tuin? Tover je dak om tot minibiotoop of laat je groene vingers los op je balkon met deze tips!

Lees meer

Tuinexpert deelt maaitips voor je gazon: "Elke week je gras maaien, is achterhaald"

Tuinexpert deelt maaitips voor je gazon: "Elke week je gras maaien, is achterhaald"

Je gras even laten groeien is goed voor de biodiversiteit. Maai je je gazon liever toch? Tuinexpert Bart Verelst deelt enkele praktische maaitips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag