Vochtprobleem bovenbuurvrouw: kan dit als verborgen gebrek beschouwd worden?

2

Vochtprobleem bovenbuurvrouw: kan dit als verborgen gebrek beschouwd worden?

Pixer
Pixer
#Muren · 9 jaren geleden

In 2013 heb ik een appartement aangekocht in een gebouw dat gerenoveerd werd door een projectontwikkelaar.  Werken die werden uitgevoerd zijn oa. winddicht maken, isolatie dak, nieuwe ramen, vervangen badkamer en keuken, elektriciteit en bepleistering.

Het betreft een gebouw van 4 units dat tot de 2e verdieping (mijn appartement) is ingesloten door de aangrenzende panden.

Mijn bovenbuurvrouw (3e en hoogste verdieping) heeft sinds het begin al last van vochtproblemen en is nog steeds in contact met de projectontwikkelaar om dit probleem op te lossen.  Volgens een expert zou het probleem vooral te wijten zijn aan het feit dat de gevels van de aanpalende huizen in heel slechte staat zijn.  De achtergevel is bovendien niet geïsoleerd.

Ik sta op het punt om mijn appartement, waar totaal geen last is van vocht, te verkopen omdat ik met mijn partner een huis ga aankopen.  

Kan een probleem bij de bovenbuurvrouw later eventueel beschouwd worden als een verborgen gebrek door een potentiële koper van mijn appartement?  Wat is mijn meldingsplicht over deze situatie?

Alle reacties

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
9 jaren geleden

Als het niet uw appartement betreft is er geen probleem. Mocht er een bepaald gebrek aan het gebouw zijn dat nog moet opgelost worden (en waarvoor nog een rekening zal openstaan..) zal uw syndicus dit moeten doorgeven aan de notaris bij verkoop van het pand.

Verborgen gebrek is iets dat u moedwillig verstopt bij verkoop van het pand, bewijs ligt ook bij de koper trouwens. De koper koopt het pand in de staat waarin het zich bevindt met alle duidelijke en verborgen gebreken (tenzij moedwillig door verkoper "verstopt")

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

De verwarming lager of afzetten in bepaalde ruimtes om een hoge energiefactuur te vermijden? Ontdek hoe dat kan leiden tot vochtproblemen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag