Ik wil je toch aanraden om de volgende kritische vragen met betrekking tot de beweringen in dit artikel door te nemen.
1) "De certificering van het armatuur vervalt." Is dit effectief zo? Bovendien zijn ook nu armaturen zonder certificatie en frauduleuze certificatie de gewoonste zaak van de wereld. Wat is hier specifiek?
2) "De warmtehuishouding in het armatuur veranderd"Ik zie nergens een referentie naar testdata, en wat zijn de gevolgen dan wel? Ik vermoed dat dit enkel een opmerking is maar nooit echt wetenschappelijk getest door de auteur. (Artikel is m.i. ook een vertaling, geen eigen werk)
3) "Er treedt meestal elektrische netvervuiling op"Dat is inderdaad zo. Zo ook TV's, dimmers, adapters..... en zelfs traditionele TL-armaturen, vooral die met een elektronische balast.
4) "De werking van het bestaande spiegeloptiek vervalt."Mee eens. Ik heb echter een paar TL-balken, geen enkele heeft een spiegel. Wie is het doelpubliek in dit artikel, kantooruitbaters met spiegelbalken?
5) "De voorkomende slechte powerfactor kan een toename in energiekosten veroorzaken."Een moderne LED-buis heeft een PF van 0,9. Een traditioneel ongecompenseerd TL-armatuur zit zo om en bij de 0,6. Verder heeft dit een marginale betekenis in de toename van de energiekosten.
6) "Veelal zal het armatuur geschikt gemaakt moeten worden voor de LED-TL door het uitschakelen van het oude VSA in het geval van hoogfrequent"Het artikel hekelt de netvervuiling door Led-buizen, maar ziet het verwijderen van net-vervuilende HF VSA's als een probleem?
7) "Het is noodzakelijk om de LED-TL via de fittingen direct met 220V te voeden, waar in het oorspronkelijke ontwerp niet in is voorzien"Waarom zou een TL-fitting niet geschikt zijn voor 230V, terwijl de netspanning altijd al 230V was.
8) "Een LED is een vrijwel optimale puntbron en geen lijnverlichting, zoals een TL"Veel armaturen hebben een ondoorschijnbaar deksel die het licht diffuus maakt.
9) "De meeste LED-TL lampen kunnen niet gedimd worden"TL-buizen ook niet. Dit is in vele gevallen ook geen vereiste.
10) "De fittingen zijn niet gemaakt om de zwaardere LED-TL te dragen."Een TL-D 36W weegt 140 gram, een willekeurige LED-buis op het internet 300 gram. Heeft het artikel het effect van die extra 160 gram getest op alle armaturen?
11) "Het verloop van de lichtopbrengst, lichtkleur en kleurweergave over tijd blijft een uitdaging De Lx waarde is hierbij een bruikbare parameter"Dit probleem is (was) van toepassing op alle LED-verlichting,
12) "Er kan brandgevaar ontstaan als een LED-TL zich in een (elektrisch) vervuilde omgeving bevindt."Dat is van toepassing op elk armatuur, vooral halogeenverlichting
13)....