Vervanging schuin dak bijbouw.
Binnekort kunnen wij in ons nieuw huisje beginnen verbouwen.
Een van de eerste werken die ik wil uitvoeren is het vernieuwen van het huidige asbest-golfplaten dak boven de keuken.
De platen worden vervangen door sandwichpanelen van Joris ide, Ji roof 1000 met 100mm isolatie.
Het dak is 6 meter breed en 4.8 meter lang en loopt onder een hoek van ongeveer 25°.
De overspanning is dus ongeveer 4.3 meter.
Het is ondersteund door 2 balken die in de lengterichting lopen, deze balken zijn echter gaan doorhangen onder het gewicht van de golfplaten en moeten dus ook vervangen worden.
Mijn vraag gaat dus ook over de afmetingen van deze balken.
Werkend op het regeltje van 1/20 voor de overspanning zou ik dus voor een kophoogte van minimum 25cm gaan.
Alleen over de breedte vind ik weinig terug.
In hoevere heeft dit invloed?
De balken zullen toch zeker gedeeltelijk zichtbaar blijven, dus zijn we ook nog eiken balken aan het overwegen.
Deze zijn meestal in kopmaat 25x25.
Kan ik zo een balk laten doorzagen in de lengte om zo twee balken van 25 x -+12 te bekomen zonder dat de draagsterkte in het gedrang komt?
De sandwichpanelen zelf zijn relatief licht en ook bijna zelfdragend voor de overspanning maar ik wil zeker sterk genoeg voorzien om later een 8 tal zonnepanelen op het dak te kunnen plaatsen.
Dezelfde vraag gelt ook voor Douglas of eventuele andere voorstellen.
Alle input is welkom :)