Eerste ontwerp moderne OB - veel verloren ruimte, niet 100% overtuigd van indeling - Tips?
Eindelijk kan ik jullie ook een eerste voorontwerp voorleggen!
In de andere, gelijkaardige topics vond ik jullie opmerkingen steeds heel relevant en nuttig, dus ga vooral jullie gang met ons voorontwerp!
Even schetsen wat we wilden:
- BEN-woning (alhoewel ik nu begin te twijfelen of het nog nut heeft tot extremen te gaan voor die minder dan E30.
Ik dacht dat je dan korting kreeg op je KI, maar blijkt dat dat niet meer het geval is voor bouwaanvragen in 2016.
Is dit zo?
- We hebben drie kinderen op dit moment en wilden dus 3 kinderslaapkamers.
- We wilden een verbinding tussen het bureau en de andere leefruimtes, dus dachten we aan schuifdeuren/schuifpanelen om de ruimtes soms wel en soms niet open te maken.
- Aangezien we regelmatig en langdurig mensen op logement krijgen, willen we een echte logeerkamer.
Omdat er misschien toch nog een kindje bijkomt, wilden we een aantal extra kamers.
We vroegen dus om een echte leefkelder, wordt ook volledig geïsoleerd en geventileerd etc ...
Deze is bereikbaar langs buiten via een trap en aan die kant bevinden zich ook de ramen, dit is niet te zien op de 3D tekeningen, maar wel op de 2D tekening van gevel links.
Misschien komt er ooit wel een aparte studio of zo in de kelder, als de kinderen het huis uit zijn.
We willen de mogelijkheden nog open laten.
- Ondanks de noordelijke ligging van de tuin, toch genoeg licht binnen krijgen.
Onze bedenkingen bij het eerste voorontwerp:
- Het ontwerp van het huis zelf vinden we heel mooi. Dit is de moderne stijl die we wilden, zonder dat het echt een kubus werd.
- Voor het blok bovenaan vragen we ons wel af of het niet té massief is?
- En/of het mooier zou zijn met één of meerdere ramen in? Nu zijn er bovenaan geen ramen aan de zuidkant.
- Kan dit kwaad qua lichtinval?
- Of zou het toch te heet worden?
- Het huis is heel groot (8 x 15 m), maar toch heb ik het gevoel dat er veel verloren ruimte is, in het bijzonder de inkomhal beneden, 9 m³ is toch echt gigantisch veel verloren ruimte, de nachthal, de "gang" in de kelder is ook enorm groot.
- Hoe kunnen we de inkomhal verkleinen en nuttige ruimte toevoegen aan de andere ruimtes?
In het bijzonder zou ik de berging/vestiaire, ik wilde een berging/vestiaire die zowel via de voordeur als via de zij/achterdeur bereikbaar was, om geen jassen/schoenen op twee plaatsen in het huis te hebben groter willen maken, maar dan zonder de lijn van de carport ook een meter naar voor te trekken.
- WC verplaatsen?
- Trap verplaatsen?
- De deur van de zij-ingang zouden we sowieso meer naar achter plaatsen.
- Groot raam in het westen in de zithoek. Schijnt de zon dan 's avonds niet standaard op de tv?
- Ik heb de indruk dat de natte ruimtes allemaal nogal ver uit elkaar liggen ... Tips?
- De linnenkoker vanuit de badkamer zou ... in de technische ruimte in de kelder vallen. Niet ideaal.
Maar de architecte en ik ben het ermee eens vond het goed om de waskamer aan de buitendeur van de kelder te hebben om met de was ook naar buiten te kunnen.
Nu zou ik de hele kelder door moeten met de was.
Misschien ook niet zo'n ramp? Of moet ik de kelder herschikken?
- 1ste verdieping: Ik ben niet 100% content met de combo dressing/slaapkamer/badkamer.
Lijkt me nogal veel heen en weer geloop door de kamer om van dressing naar badkamer te gaan, ofwel zou je via de gang moeten, maar dan is er geen nut meer aan die extra schuifdeur van de badkamer naar de slaapkamer? Oplossingen?
Dan ook nog, zo'n groot raam in de badkamer, is dat wel OK? Maar als we het kleiner maken verbreken we het zicht in de achtergevel.
- De slaapkamers van de kinderen hebben een lang, dun raam. Geeft dat niet een te benauwd gevoel?
Bon, ga jullie gang ermee!
- See more at: http://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en-verbouwen/algemeen/318906-eerste-voorontwerp-moderne-ob?utm_source=Bouwinfo&utm_medium=Website#sthash.d3exA0qu.dpuf