8

Vraag keuring

Jornt
Jornt
#Elektriciteit · 9 jaren geleden

Allen,

Ik ben op dit moment bezig met een industriele keuring en vroeg me volgende situatie af:

De keurder is langsgekomen voor de eerste keer en hij had al meteen een inbreuk waar ik mijn twijfels over had.

Hij wist me te vertellen dat er een differentieel te zwaar belast is omwille van het volgende probleem:

We hebben een differentieel van 63A met daarachter 7 zekeringen (mono) van elk 20A geschakeld. Hij maakt de volgende berekening:

(7x20A = 140A en dit delen door 2 aangezien het monofasig is komt uit op 70A). Dus volgens hem is de differentieel te zwaar belast.

Nu heb ik hierbij mijn twijfels omdat je in een gewone huisinstallatie soms met 20 zekeringen achter 1 differentieel zit geschakeld en deze installatie geraakt probleemloos door de installatie.

Wat denken jullie hier van? Klopt zijn uitleg?

Ik geloof er alvast niets van en denk dat het gewoon geldklopperij is. Nu zijn er wel meerdere keurders met die uitleg dusja

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik denk dat je naar de hoofdzekering voor de diff . moet kijken.Als deze gelijk of lager is dan 63A er geen probleem kan zijn  wat de som achter de diff. ook is.

0
idur
idur
9 jaren geleden

Trouwens wat bedoel jij met een industriele keuring?Wat voor installatie is dit?

0
Jornt
Jornt
0 1 Andere professioneel
9 jaren geleden

Wel ik dacht nu juist hetzelfde en de diff is idd 63A en de hoofdzekering is ook goed dusja.

Met een industriele keuring bedoel ik een elektrische keuring van een fabriek. Gewone elektrische borden en machineborden

0
idur
idur
9 jaren geleden

Ik ben wel niet zo op de hoogte van elektrische keuringen in industriële omgeving.Dit is niet zo mij werkterrein.

0
Stefaan Van Slycken
Stefaan Van Slycken
1 11 Andere professioneel
9 jaren geleden

Zeker dat het geen opmerking over kortsluitstromen was of iets dergelijks? (3-6-10-kA)?

Anders heb je gelijk in je redenering: als er een 63A hoofdzekering voor staat dan mag het een 63A verliesstroomschakelaar zijn. Maar in industrie (zeker met hsp-cabine) zijn die  kortsluitstromen van belang...

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
9 jaren geleden

7 kringen monofazig van 20 A is bij mijn weten totaal stroom 140A in de veronderstelling dat ze maximaal zijn belast

(7x20A = 140A en dit delen door 2 aangezien het monofasig is komt uit op 70A). Dus volgens hem is de differentieel te zwaar belast.

Deze redenering begrijp ik niet.

Ik denk eerder dat het wat de diff 63A betreft ook over kortsluitstromen gaat en dat betreffende keurder hier de bal misslaat of verkeerd wordt begrepen?

0
CVA
CVA
29 79 Andere professioneel
9 jaren geleden

Net als voor een huishoudelijke installatie moet er gekeken worden naar de stroom die mogelijk door de verliesstroomschakelaar kan gaan.
Stel dat de verliesstroomschakelaar geschikt is voor 63A, dan moet de installatie zo opgebouwd worden dat er nooit meer dan 63A door kan stromen.

Dit kan mogelijk gemaakt worden door de verliesstroomschakelaar te "beschermen" met een automaat van 63A, of er op toe te zien dat er na de verliesstroomschakelaar voor minder dan 63A mogelijk verbruik zit.

De redenering van de keurder klopt trouwens niet. Als er 7 automaten van 20A na de monofasige verliesstroomschakelaar aanwezig zijn, dan kan er tot maximum 140A door de monofasige automaat stromen, en niet 140/2=70A. Er moet naar de stroom door de fase gekeken worden.
Neem het voorbeeld van een 3-fasig net, dus 3N400.
Dan moet er op toegekeken worden dat, bij correcte fase verdeling!, de totale stroom per fase niet meer dan 63A is. dus 63x3= 189A.

Dat de installatie nu industrieel of huishoudelijk is, doet niet ter zake trouwens.

Succes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag