3

Isolatie spouwmuur

Hends
Hends
#Isolatie · 9 jaren geleden

Wij hebben recent een huis gekocht met een spouwmuur van min 7 cm; perfect om te isoleren. De buitengevel is echter opgebouwd uit silexdallen van 50 op 50 cm. Er is iemand komen kijken van een isolatiebedrijf die zei dat het perfect mogelijk was om deze spouw te isoleren met korrels. Een ander bedrijf (klein familiebedrijf dat ook met korrels isoleert) zei echter dat ze dit niet wouden doen omdat de kans op water- en/of vorstschade reëel is. Nog een derde bedrijf isoleert met een soort pluimpjes (?) en die zeiden wel dat het perfect mogelijk was maar laat ons wel een document ondertekenen dat we weten wat de risico's zijn. De risico's uitleggen lukte echter niet want volgens hen zijn er geen...

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
9 jaren geleden

Dag Hends,

In onderstaand artikel kan je nagaan waaraan je spouwmuur moet voldoen om te kunnen na-isoleren: 

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/na-isolatie/de-spouw-na-isoleren-een-optie-voor-jouw-woning/

Het is wel vreemd dat je bijna drie verschillende reacties kreeg van de aannemers in kwestie. Misschien dat je best nog een aantal experts contacteert, zodat je helemaal zeker bent van je keuze. En anders ga je best op zoek naar alternatieven: http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/na-isolatie/ 

0
GEERTVDB
GEERTVDB
0 1 Verbouwer
9 jaren geleden

Hallo,

Let op met de uitvoerder van spouwmuurisolaite. Wij hebben spouwmuren laten isoleren door eco-isolatiewerken uit Ronse.

Leek op het eerste zicht in orde. De muren werden gevuld met Supafill met de belofte van een correcte uitvoering.

Toen ik 2 maanden later de ramen uitbrak om te vervangen door 3-dubbel glas kon ik in de spouw kijken. De meeste mensen weten nooit hoe goed of slecht de spouw gevuld wordt. Mijn verbazing was dan ook gigantisch om vast te stellen dat bepaalde delen gewoonweg niet gevuld waren. Er werden in de gevel wel degelijk gaten geboord, die werden wel degelijk ingeblazen, maar meer dan een taartvormige prop in de spouw ontstond er niet. Dit was op heel erg veel plaatsen het geval. Mijn muren zijn dus helemaal niet geïsoleerd. Toen ik een gat in de muur kapte om een buis door te steken kwam ik nog maar eens tot de bevinding dat de Supafill niet hard was aangeblazen zoals beloofd maar dat deze heel erg losjes in de spouw zit en er zelfs uitvalt na het kappen van het gat. Niet aangedrukte isoaltie,wel losse rommel die hopelijk met de tijd niet helmaal naar beneden valt. Weg isolatie !!!

De meeste mensen gaan er dus van uit dat spouwmuurisolatie perfect geplaalst is. Ik heb de ervaring met eco-isolatiewerken dat dit niet het geval is. Indien ik de ramen niet had vervangen nà de isolaitewerken dan wist ik ook van niets.

Toen ik herhaaldelijk contact opnamen met eco-isolatiewerken werd alles op de lange baan geschoven. Nu krijg ik zelfs geen enkele reactie meer op mijn mails. Bedrog van de bovenste plank ! Eén raad, kijk bij installatie ook na hoeveel m3 Siupafill er wordt ingeblazen of je komt prutsers tegen zoals die mannen uit Ronse die je eignelijk oplichten en niet eens de moeite doen om te reageren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag