Probleem met na isoleren van spouwmuur.

11

Probleem met na isoleren van spouwmuur.

Ronny179
Ronny179
#Isolatie · 9 jaren geleden

In onze spouwmuren zitten isolatieplaten Styrodur , deze zijn echter zeer slecht geplaatst. Overal zijn er kieren en spleten. De platen sluiten ook niet goed aan tegen de binnenmuur.

Is het mogelijk om de spouw verder te laten op vullen met isolatie of zal dit onmogelijk zijn ?

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
9 jaren geleden

Mensen met een lege spouw zijn indertijd "minder bedrogen" dan met een slecht geplaatste spouwmuurisolatie. Want een lege spouw kan je nog navullen, eentje die al gevuld is met isolatie is haast onbegonnen werk. Een slecht geplaatste spouwmuurisolatie is qua prestaties vaak héél ondermaats omdat er veel convectie is in een spouw. Vergelijk dit gerust met een nieuw raam met superisolerend glas dat op kiepstand staat of rondom niet is afgekit. Je voelt meteen dat het amper verschil maakt of het raam er nu staat of niet. Mocht je de luchtstroom in die spouw kunnen stil leggen, dan win je plots dubbel. De bijkomende isolatie is mooi meegenomen, maar ook de reeds geplaatste isolatie begint dan haar werk te doen. Klinkt positief, maar ...

Het vereist veel onderzoekswerk om na te gaan hoe de isolatie in de huidige spouw geplaatst is. Als er een grote 'restspouw' is aan de buitenzijde dan kan je nog overwegen om na te vullen. Niet alle materialen zijn hiervoor geschikt.

De huidige wetgeving en premiestelsel zijn uitsluitend voorzien voor het navullen van een lege spouwmuur ! 

Wat is dan de veilige oplossing ? In feite is dat 2 stappen tegelijk nemen.
Men isoleert nu de spouwmuren, een zeer goede stap naar energetische renovatie die direct terug verdiend is. Maar binnen 15 jaar begint men aan buitengevelisolatie gezien die dikker en beter isolerend kan gaan dan een spouw. Die is wat hij is ...

Mocht je overwegen om een buitengevelisolatie te plaatsen (minder beperkingen in dikte, meerwaarde woning qua uitzicht, geen koudebruggen), vergeet dan niet om zelfs die té dunne en onregelmatige spouw te vullen met isolatiemateriaal. Een spouw is vaak ongecontroleerd geventileerd aan de bovenzijde (aansluiting met het dak) waardoor de inspanningen aan de buitenzijde teniet worden gedaan door het warmteverlies via de open spouw zelf. In dat geval zijn er minder beperkingen en heb je nog een duidelijke stimulans naar premies toe voor de buitengevelisolatie. Dat is ook nodig gezien het veel hogere prijskaartje van deze ingreep

0
xinud
xinud
0 1
7 jaren geleden

Wat ik hieruit afleid is dat het toch nog de moeite is om bij te isoleren in de spouw.

Bij mij zit er op een degelijk geplaatste manier 4cm tegen de binnenmuur en is er nog een spouw van 4 - 5 cm. Welk materiaal raad u dan aan om alsnog bij te isoleren, of raad u dit af en waarom?

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Het is inderdaad zinloos om buitenisolatie te plaatsen indien er een open spouw aanwezig is.

echter bij het uitvoeren van zowel spouwmuurisolatie en buitengevelisolatie moet er op toegezien worden dat het dauwpunt buiten dit ‘pakket van binnenmuur/(spouw)isolatie/gevel/buitengevel-isolatie’ blijft.

wie kan/durft dit te garanderen? daar we risico op condensatie in dergelijk pakket wensen te vermijden.

ook moet men in dergelijke situatie verzekeren/controleren dat er absoluut GEEN water meer in de ex-spouw en ex-gevel kan geraken via onderdak e.d. (= alle mogelijke insijpelingsoorzaken uitsluiten!)

0
Iceberg
Iceberg
7 jaren geleden

Wat ik hieruit afleid is dat het toch nog de moeite is om bij te isoleren in de spouw.

Bij mij zit er op een degelijk geplaatste manier 4cm tegen de binnenmuur en is er nog een spouw van 4 - 5 cm. Welk materiaal raad u dan aan om alsnog bij te isoleren, of raad u dit af en waarom?

Volgens mij begint men pas aan spouwvulling vanaf 5cm

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Bekijk het eens om de spouw te laten isoleren met PUR-schuim, het heeft enkele voordelen in uw geval:

Pur-schuim isolatie kan gebruikt worden vanaf 3cm spouwruimte. PUR-isolatie expandeert dus het zal in de eerste plaats de Styrodurplaten tegen het binnenblad drukken en ook de spleten tussen de Styrodurplaten geheel of gedeeltelijk vullen. Dat is iets wat je met EPS-korrels niet kunt bereiken. En als bij 80% van de muuroppervlakte  de minimale aangebrachte isolatiedikte 5cm is, dan heb je ook nog recht op de premie.

0
Iceberg
Iceberg
7 jaren geleden

Bekijk het eens om de spouw te laten isoleren met PUR-schuim, het heeft enkele voordelen in uw geval:

...

En ook een groot nadeel, buitengevelblad kan amper drogen met toenemend risico op vorstschade !

dus extra voorzorgen nemen opdat ex-spouw en buitengevel gevrijwaard blijven van vocht!

Buitengevel zal door de pur ook niet ademend zijn, ... ventilatiesysteem te voorzien

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

En ook een groot nadeel, buitengevelblad kan amper drogen met toenemend risico op vorstschade !

dus extra voorzorgen nemen opdat ex-spouw en buitengevel gevrijwaard blijven van vocht!

Buitengevel zal door de pur ook niet ademend zijn, ... ventilatiesysteem te voorzien

De enige restrictie om de spouw niet te isoleren is in het geval dat een geglazuurde gevelsteen is gebruikt (cfr artikel Bouwconfederatie). In de andere gevallen is de buitenmuur altijd ademend en kan men probleemloos de spouw isoleren.

https://www.confederationconstruction.be/bruxellescapitale/nl-be/ev%C3%A9nements/2013/post-isolationdesmurscreux.aspx

Ik heb zelf twee jaar geleden bij een 20m hoge muur, gericht naar het westen, de spouw laten na-isoleren. Een poreuse steen met voegen in middelmatige staat. Tot op heden geen enkel probleem gehad.

Sommigen schrijven hier om de gevel eveneens te laten behandelen tegen vocht. Maar dat wordt door geen enkele officiële instelling bevestigd. Integendeel.

0
Iceberg
Iceberg
7 jaren geleden

De enige restrictie om de spouw niet te isoleren is in het geval dat een geglazuurde gevelsteen is gebruikt (cfr artikel Bouwconfederatie). In de andere gevallen is de buitenmuur altijd ademend en kan men probleemloos de spouw isoleren.

https://www.confederationconstruction.be/bruxellescapitale/nl-be/ev%C3%A9nements/2013/post-isolationdesmurscreux.aspx

Ik heb zelf twee jaar geleden bij een 20m hoge muur, gericht naar het westen, de spouw laten na-isoleren. Een poreuse steen met voegen in middelmatige staat. Tot op heden geen enkel probleem gehad.

Sommigen schrijven hier om de gevel eveneens te laten behandelen tegen vocht. Maar dat wordt door geen enkele officiële instelling bevestigd. Integendeel.

Ik doe in ieder geval niet mee aan dit verhaal...

Maar leg me dan met uw logica eens uit hoe die buitengevel (bij spouwmuur van 4cm gevuld met pur) zal drogen, want ik kan er met mijn logisch verstand niet bij...en altijd bereid om bij te leren...

Velen volgen blindelings de lijn van de premies en de voorschriften van de officiële instanties...

weet dat de meeste officiële instanties een (her)evaluatie doen na 10, 15 of 20 jaar (soms als het kalf reeds lang verdronken is)...ik verwacht dit bij deze ook op termijn...

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

De oorspronkelijke bedoeling van een (geventileerde) spouw is een droge binnenmuur te bekomen. Het buitenblad van de spouwmuur doet dus dienst als regenscherm voor de achterliggende muur. Niet meer niet minder.

De gevelmuren gericht naar het ZW tot NW kunnen blootgesteld zijn aan hevige regen en wind. Bij deze muren bestaat dus het risico dat het buitenblad verzadigd is van de regen en er dus water langs de binnenzijde naar beneden zal lopen en daar wordt afgevoerd. Het droogproces van de gevelsteen zal zich bij een geventileerde spouw aan beide zijden inzetten. Maar het grootste aandeel in het droogproces komt van de buitenzijde tgv zon en wind. Bij een volledige isolatie van de spouw met PUR of EPS-korrels vervalt enkel het aandeel van de spouw in het droogproces van de gevelsteen. Dat is ook de reden waarom een spouw met een geglazuurde gevelsteen geen na-isolatie mag krijgen. De glazuurlaag aan de buitenzijde vertraagt het droogproces van de steen aanzienlijk. Volgt op een natte steen een strenge vorstperiode dan kan die steen beginnen afschilferen.

Na-isolatie van spouwmuren bestaat al sinds eind de jaren '70. Toen  deden er ook allerlei gruwelverhalen de ronde van pro's en contra's tegen isolatieschuim en tegen isolatievlokken. Ik kan u dit vertellen: Het isolatieschuim (vermoedelijk PUR) dat in 1980 in de spouwmuren werd gespoten voldoet nog steeds. Na bijna 40 jaar is er aan de gevel geen schade te bespeuren en van vochtvlekken binnenin al evenmin.

Alleen dit : na het bekomen van de isolatiepremie, kwamen ook de heren van het kadaster langs om het KI van de woning te herwaarderen. De terugverdientijd van de premie voor de regering was ongeveer 10 jaar. De eigenaar kon levenslang voor een hoger KI betalen. Leuke premies destijds.

0
Iceberg
Iceberg
7 jaren geleden

Beste Hugoco,

bedankt voor uw uitgebreide uitleg en de moeite dat je hiervoor gedaan hebt!

desondanks blijf ik er sceptisch tegenover staan ... (vertraagd drogingsproces, mogelijke vochtbruggen (weliswaar kleinere kans bij PUR),...) en wat indien waterinsijpeling optreedt in/op spouwisolatie uit onverwachte hoek (bv aansluiting onderdak of andere)?

ieder zal het voor zich moeten uitmaken of je al of niet voor spouwmuurisolatie opteert ... en de mogelijke risico’s inschatten bij elke situatie...

de ene zal geluk hebben, de andere wat minder...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag