Verschil tussen na-isoleren langs binnen en nieuwbouw (binnenmuur + isolatie + buitenmuur)

3

Verschil tussen na-isoleren langs binnen en nieuwbouw (binnenmuur + isolatie + buitenmuur)

Charles-x
Charles-x
#Isolatie · 9 jaren geleden

Waarom geeft na-isoleren langs binnen kans op condensatieproblemen en scheurvorming van de spouwloze oude muur, terwijl dit bij een nieuwbouw (dus binnenmuur + isolatie in de spouw + buitenmuur) niet het geval is?, tenminste dat verwacht ik toch.

Ik las reeds: Bij het na-isoleren langs binnen, wordt de muur onderhevig aan grote temperatuurschommelingen met als gevolg scheurvorming en kunnen er condensatieproblemen optreden. Maar waarom is dit dan geen probleem bij de gevel van een nieuwbouwmuur die voorzien is van spouw-isolatie? Ik zou verwachten dat deze aan dezelfde elementen onderhevig is? Ik zie niet onmiddelijk het verschil in opbouw, behalve dat er in het eerste geval koudebruggen zijn.

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Waarom geeft na-isoleren langs binnen kans op condensatieproblemen en scheurvorming van de spouwloze oude muur, terwijl dit bij een nieuwbouw (dus binnenmuur + isolatie in de spouw + buitenmuur) niet het geval is?, tenminste dat verwacht ik toch.

Ik las reeds: Bij het na-isoleren langs binnen, wordt de muur onderhevig aan grote temperatuurschommelingen met als gevolg scheurvorming en kunnen er condensatieproblemen optreden. Maar waarom is dit dan geen probleem bij de gevel van een nieuwbouwmuur die voorzien is van spouw-isolatie? Ik zou verwachten dat deze aan dezelfde elementen onderhevig is? Ik zie niet onmiddelijk het verschil in opbouw, behalve dat er in het eerste geval koudebruggen zijn.

Charles,

Bij isoleren is het belangrijk dat er geen onderbrekingen zijn in je isolatie, de isolatie moet overal goed aansluiten. Bij na-isoleren aan de binnenkant kun je niet de volledige buitenmuur isoleren. De isolatie wordt onderbroken ter hoogte van de (dwarse) binnenmuren, dit zijn bouwknopen/koudebruggen met kans op condensatie.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Charles,

Bij isoleren is het belangrijk dat er geen onderbrekingen zijn in je isolatie, de isolatie moet overal goed aansluiten. Bij na-isoleren aan de binnenkant kun je niet de volledige buitenmuur isoleren. De isolatie wordt onderbroken ter hoogte van de (dwarse) binnenmuren, dit zijn bouwknopen/koudebruggen met kans op condensatie.

Bijkomend:

Vochtige lucht gaat zich altijd min of meer kunnen verplaatsen door de isolatie tot aan de koude muur waar er vervolgens condensatie optreedt. Bij een spouwmuur is dat niet erg, er is daar meestal ventilatie en het vocht kan langs de binnenkant van de gevelsteen naar beneden zakken om daar via de vochtwering afgevoerd te worden. Het vocht zit sowieso niet ingesloten.

Bij een volle muur met isolatie aan de binnenkant is dat anders. Je moet al sowieso een dampscherm aanbrengen maar dat kan nooit 100% overal aansluiten zodat er nog vochtige lucht kan doordringen door de isolatie om te condenseren tussen isolatie en massieve muur. Dat vocht kan daar niet meer weg en zou dus voor problemen kunnen zorgen. Vochtige en dus minderwaardige isolatie, vochtige muren, schimmel, muffe reuk enzovoort.

Kortom, isoleren aan de binnenkant is veel minder evident dan in de spouw of aan de buitenkant. Het kan wel, maar het moet met veel meer aandacht en kennis van zaken gebeuren.

Barstende muren door binnenisolatie is enkel in extreme gevallen mogelijk, dat lijkt mij dus overdreven.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag