Waarom geeft na-isoleren langs binnen kans op condensatieproblemen en scheurvorming van de spouwloze oude muur, terwijl dit bij een nieuwbouw (dus binnenmuur + isolatie in de spouw + buitenmuur) niet het geval is?, tenminste dat verwacht ik toch.
Ik las reeds: Bij het na-isoleren langs binnen, wordt de muur onderhevig aan grote temperatuurschommelingen met als gevolg scheurvorming en kunnen er condensatieproblemen optreden. Maar waarom is dit dan geen probleem bij de gevel van een nieuwbouwmuur die voorzien is van spouw-isolatie? Ik zou verwachten dat deze aan dezelfde elementen onderhevig is? Ik zie niet onmiddelijk het verschil in opbouw, behalve dat er in het eerste geval koudebruggen zijn.
Charles,
Bij isoleren is het belangrijk dat er geen onderbrekingen zijn in je isolatie, de isolatie moet overal goed aansluiten. Bij na-isoleren aan de binnenkant kun je niet de volledige buitenmuur isoleren. De isolatie wordt onderbroken ter hoogte van de (dwarse) binnenmuren, dit zijn bouwknopen/koudebruggen met kans op condensatie.
Bijkomend:
Vochtige lucht gaat zich altijd min of meer kunnen verplaatsen door de isolatie tot aan de koude muur waar er vervolgens condensatie optreedt. Bij een spouwmuur is dat niet erg, er is daar meestal ventilatie en het vocht kan langs de binnenkant van de gevelsteen naar beneden zakken om daar via de vochtwering afgevoerd te worden. Het vocht zit sowieso niet ingesloten.
Bij een volle muur met isolatie aan de binnenkant is dat anders. Je moet al sowieso een dampscherm aanbrengen maar dat kan nooit 100% overal aansluiten zodat er nog vochtige lucht kan doordringen door de isolatie om te condenseren tussen isolatie en massieve muur. Dat vocht kan daar niet meer weg en zou dus voor problemen kunnen zorgen. Vochtige en dus minderwaardige isolatie, vochtige muren, schimmel, muffe reuk enzovoort.
Kortom, isoleren aan de binnenkant is veel minder evident dan in de spouw of aan de buitenkant. Het kan wel, maar het moet met veel meer aandacht en kennis van zaken gebeuren.
Barstende muren door binnenisolatie is enkel in extreme gevallen mogelijk, dat lijkt mij dus overdreven.