Doorbuiging/overspanning dak
Onlangs lieten wij dakwerken uitvoeren (door een erkende firma).
Hierbij werd de oude dakbedekking verwijderd (vezelplaat met erop roofing shingeles met hierop dunne dakpan profiel ijzeren bandjes). De gordingen en keper balken bleven omdat hier geen zichtbare opmerking of schade te zien was (gording = 7/18 cm en keper= 6/7 cm). Er lagen ookal zonnepanelen op, 30stuks van 15kg elk.
Voor de heropbouw hebben wij gekozen voor sarking systeem, recticel powerroof maxx 12cm. Hierboven op dakpannen van het type POSTEL 20 pan double black MONIER met een afzonderlijk gewicht van 2.1kg. In het totaal is er 5027 kg op ons dak gelegd.
Toen wij onze dakpannen gingen kiezen op Batibouw, wees de verkoper er ons op dat de laatste overspanning van het dak misschien te wijd kon zijn en dat we dit zeker moesten bespreken met de dakwerker. Dit hebben wij ook gedaan. Er werd tot 3maal toe gekeken. Maar deze was ervan overtuigd dat enige vorm van versteviging niet nodig was. De structuur zou dit perfect aankunnen. De gordingen liggen op 1.60m uit elkaar op een overbrugging van 4.30m. De keper balken liggen 40-45cm naast elkaar.
Wij merken nu na enkele dagen/weken, en veel nachten met een krakend dak, dat dit laatste deel van het dak wel degelijk een doorbuiging vertoont. Na het terugplaatsen van de zonnepanelen werd dit echter veel duidelijker, omdat je de rij aan de nok mooi recht ziet lopen en de onderste rij doorbuigt.
Aangezien wij tijdens het verloop van de werf veel problemen hebben gehad met de aannemer hadden wij ook al een expert geraadpleegd. Deze wees hen op gemaakte fouten. Toen wij deze aanspraken over de doorbuiging, waarvan de aannemer beweert dat dit reeds een bestaand fenomeen is, zei de expert dat er effectief een doorbuiging zichtbaar is. Op de vraag of wij iets moesten ondernemen naar extra stutting of versteviging was deze vrij nuchter. Ik heb nooit een echt correct antwoord verkregen. Het enige dat hij zei, op een helling van 25° tot 30° zou een 7/18 tot 4.50m kunnen dragen. Maar dan vraag ik mij af, wat dragen? Want gewicht per m² speelt volgens mij hier een enorme rol.
Kunnen jullie ons hierbij verder helpen of ons toch in de richting sturen waar wij ons kunnen bevragen? Wij willen gewoon zekerheid dat ons dak voldoende stevig is. Dat wij niet het risico lopen op instorting.