Vocht bij buren; volgens hen onze fout.

2

Vocht bij buren; volgens hen onze fout.

Kvdc
Kvdc
#Muren · 9 jaren geleden

Vandaag een aangetekende brief in de bus gekregen.  Onze buren (rijhuis) zouden waterschade hebben opgelopen in oktober 2013, en dat zou aan ons liggen. Naast het feit dat ze ons hierover nooit aanspraken, vielen wij echt uit de lucht omdat wij op die bepaalde plek GEEN vocht hebben. Is gewoon een muur in onze hal boven. Onze regenpijp loopt wel (ingemetseld) van de voorgevel naar de achtergevel,  en zou ongeveer in de buurt van die plek zijn. Maar zouden wij dan ook geen vocht moeten hebben? De gevel langs buiten ziet er bij ons pico bello uit, bij hen vol vlekken. Hun regenpijp loopt daar ook naar beneden. Wij zijn zelf bezig het huis te verkopen, in onderhandeling zelfs. Nu moeten we wachten op de expert. Kan die op het eerste zicht al zien dat dit waarschijnlijk niet van ons komt? In bijlage de gevel en hun vochtplek.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/31260/img-20160329-wa0002.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fdf1d4013842a369c84a8a82e59a37d4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/31260/img-20160329-wa0000.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=136102a02112e8651567aa947a32dd3b

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
9 jaren geleden

Vandaag een aangetekende brief in de bus gekregen.  Onze buren (rijhuis) zouden waterschade hebben opgelopen in oktober 2013, en dat zou aan ons liggen. Naast het feit dat ze ons hierover nooit aanspraken, vielen wij echt uit de lucht omdat wij op die bepaalde plek GEEN vocht hebben. Is gewoon een muur in onze hal boven. Onze regenpijp loopt wel (ingemetseld) van de voorgevel naar de achtergevel,  en zou ongeveer in de buurt van die plek zijn. Maar zouden wij dan ook geen vocht moeten hebben? De gevel langs buiten ziet er bij ons pico bello uit, bij hen vol vlekken. Hun regenpijp loopt daar ook naar beneden. Wij zijn zelf bezig het huis te verkopen, in onderhandeling zelfs. Nu moeten we wachten op de expert. Kan die op het eerste zicht al zien dat dit waarschijnlijk niet van ons komt? In bijlage de gevel en hun vochtplek.

Een schade die zou ontstaan zijn in 2013 en die ze nu pas laten weten? Je wist hier tot vandaag niets van? Het lijkt wel of er plots om één of andere reden een laatste wraakactie moet gevoerd worden.

Welke expert komt er kijken? Iemand via hun verzekering of via jouw verzekering? Best is dat beide maatschappijen dit laten beoordelen door hun respectievelijke experten. De twee verzekeringsmaatschappijen zullen dit dan wel onderling uitvechten. Het is dus onontbeerlijk dat je jouw verzekeringsmaatschappij op de hoogte stelt.

De in de gemeenschappelijke muur ingewerkte afvoerbuis zal waarschijnlijk maar net achter uw afwerking zitten en dus meer aan jouw kant dan aan hun kant, het zou me dan ook logisch lijken dat aan uw kant de schade het meest zou opvallen.

De vochtplekken bij uw buurman situeren zich echter niet zozeer aan de scheidingsmuur maar vooral en hoofdzakelijk aan de achtergevel. Ik zie ook dat de dakgoot bij uw buurman er niet erg proffesioneel uitziet en het is daaronder dat die vochtige muur zit. Jouw dakgoot kan ik niet zien op de foto maar de muur eronder  lijkt mij niet vochtig en ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Jouw dakgoten en afvoeren liggen allemaal aan jouw kant en jij hebt geen vochtschade. Ik denk dus dat het voor een expert nogal snel duidelijk zal zijn dat de schade niet door jouw woning wordt veroorzaakt. Tenzij er nog onvermoede situaties zijn die op de foto's niet te zien zijn.

Ik zou het de experten en de maatschappijen maar laten uitvechten en de confrontatie met de buurman vermijden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Crepi voor je gevel: alles over soorten, prijs, isolatie en onderhoud

Crepi voor je gevel: alles over soorten, prijs, isolatie en onderhoud

Crepi als gevelafwerking? Ontdek soorten, prijs, isolatie, onderhoud, premies en een stappenplan. Alles voor een duurzame, mooie gevel.

Lees meer

Je buitenmuur waterdicht maken? Zo bescherm je je muur tegen vocht

Je buitenmuur waterdicht maken? Zo bescherm je je muur tegen vocht

Ontdek hoe je je buitenmuur waterdicht kan maken met impregneren, voegwerken en meer. Voorkom vochtproblemen met deze praktische oplossingen!

Lees meer

Gevelreiniging: zo geef je je gevel een grondige opknapbeurt

Gevelreiniging: zo geef je je gevel een grondige opknapbeurt

Ook je gevel vraagt af en toe om een onderhoud. Een goede gevelreiniging mag dus niet op je planning ontbreken. Maar hoe doe je dat?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag