2 Vraagjes : Hoogte stopcontact en gemengde kring - 16A VS 20A

5

2 Vraagjes : Hoogte stopcontact en gemengde kring - 16A VS 20A

elsamu88
elsamu88
#Elektriciteit · 9 jaren geleden

Hallo,

Ik heb nog bijkomende vraagjes:

Vraag 1:

Is het toegelaten om opbouw stopcontacten op 15cm van de vloer te plaatsen in een slaapkamer en woonkamer? (ze gaan op ongeveer 21cm komen vanaf de grond tot de gaatjes in het stopcontact en aangelegd op een grote plint) 

Ik heb wat opzoekwerk gedaan en ik heb het volgende gevonden:
15cm in vochtige ruimtes (vb: tegels, beton,...) en 25cm voor droge ruimtes (parket, vast taptijt,...). 

In de woonkamer en slaapkamer is een vinyl aangelegd van 5mm. Worden deze ruimtes als droge ruimtes beschouwd? Het is daar niet bepaald vochtig. Het wordt wel is met "nat" gekuist.

De regel is wat vaag.

Vraag 2:

Is een gemengde kring toegelaten voor het volgende:

20A ,overal 2,5mm² kabel aangelegd, dubbelpolige schakelaar.

Is dit toegestaan of moet er een zekering van 16A gebruikt worden?

Zijn eenpolige schakelaars ook toegestaan op gemengde kringen afgezekerd op 20A?

Ik lees hier hieromtrent veel gemengde meningen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Sam

Alle reacties

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik denk dat niemand daar over gaat struikelen bij eventuele keuring als deze schakelaars zowel enkel als dubbelpolig dienen om lichtpunt te bedienen.

hoogte stopkontacten:

ik plaats deze altijd op 20 cm onderkant boven de afgewerkte vloer.

Niemand gaat dat tot op de mm nameten he en dat ge dat niet vlak boven de vloer plaats is ook logisch he.

In vochtige ruimten zoals wasplaatsen,garage en dergelijke

plaats ik ze altijd op 110 cm boven de vloer.

0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
9 jaren geleden

Bedankt !

Ik neem aan dat ze dan niet moeilijk gaan doen voor een spiegelkast van allibert met ingebouwde stopcontact en verlichting die op dezelfde stroombaan zit van de badkamer afgezekerd op 20A?

De hoofdverlichting van de badkamer zit wel in een lichtkring.
Lichtkring en stroomkring staan beide op een 30mA zekering.

Aangezien het ingebouwd is, is het heel moeilijk om de verlichting van de spiegelkast op een lichtkring te plaatsen en het stopcontact op de stroomkring van de badkamer

Sam

Ik denk dat niemand daar over gaat struikelen bij eventuele keuring als deze schakelaars zowel enkel als dubbelpolig dienen om lichtpunt te bedienen.

hoogte stopkontacten:

ik plaats deze altijd op 20 cm onderkant boven de afgewerkte vloer.

Niemand gaat dat tot op de mm nameten he en dat ge dat niet vlak boven de vloer plaats is ook logisch he.

In vochtige ruimten zoals wasplaatsen,garage en dergelijke

plaats ik ze altijd op 110 cm boven de vloer.

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden

Hallo,

Is een gemengde kring toegelaten voor het volgende:

20A ,overal 2,5mm² kabel aangelegd, dubbelpolige schakelaar.

Is dit toegestaan of moet er een zekering van 16A gebruikt worden?

Zijn eenpolige schakelaars ook toegestaan op gemengde kringen afgezekerd op 20A?

Gemengde kring: alle bedrading min. 2,5mm²

Met 20A automaat: dubbelpolige schakelaars met de opdruk "16A" (dus dubbelpolig "10A" niet toegestaan, enkelpolig niet toegestaan).

Met 16A automaat: enkelpolige schakelaars toegestaan.

Mijn advies: gebruik voor gemengde kringen steeds 16A automaat.

0
CVA
CVA
29 79 Andere professioneel
9 jaren geleden

Het AREI laat gemengde stroomkringen toe, uit te voeren in 2,5mm²

Indien dubbelpolige geschakeld is maximum 20A toegelaten.
Indien enkelpolig geschakeld is maximum 16A toegelaten.

Zie artikel 250.02 - Onderbreking.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag