Kan iemand slachtoffer worden van een schenking bij leve ?
Mijn echtgenoot heeft een kinderloze tante die weduwe is. Die tante zou bij leve haar huidige woning willen schenken aan mijn echtgenoot, mits behoud van het vruchtgebruik tot sterfte. Die tante heeft nog een 2de woning die zij verhuurt en een beetje spaargeld.
Die tante is heel onvoorspelbaar en zou haar 2de woning ook nu al kunnenn schenken aan ander neef of nicht of vreemde zonder dat mijn echtgenoot daar weet van heeft. Op zich haar volste recht natuurlijk... maar , onze bezorgdheid is : stel dat die tante (nu 70 jaar) in een rustoord belandt, en haar spaarcenten de rustoordkosten niet meer kunnen dekken.... Riskeert mijn echtgenoot dan toch aansprakelijk gesteld te kunnen worden ter betaling ervan, aangezien hij de hoofdelijke woning dan zou geschonken gekregen hebben waar die tante het vruchtgebruik van behoudt tot sterfte ? Tante zou zeker niet willen dat haar woning verhuurt wordt terwijl zij in het rustoord zou verblijven .
Zijn er zaken die mijn echtgenoot best in de schenkingsakte zou laten zetten om geen slachtoffer te kunnen worden van zulke schenking ? Of kan hij de schenking maar beter niet aanvaarden ?
Hartelijk dank op voorhand !!!