3

Ontbinding Verkoopovereenkomst.

Halil
Halil
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Ik heb een appartementje gekocht, het bestaat uit App+ 2 kelders + 2 autostaanplaatsen, met klein beschrijf. Tijdens het tekenen van de compromis zag ik immers dat de autostaanplaatsen niet genoteerd waren. Hun zeiden dat het wel in de basisakte zal geschreven worden. Nou we zijn tot de laatste stap gekomen bij de notaris, heb ik gevraagd hoe het zit met de 2 autostaanplaatsen? Ze zeiden dat het nergens staat vermeld, en in de basisakte staat de parking geschreven als gemeenschappelijke indeling. Appartement bestaat uit 3 blokken en 4 parkeerplaatsen met namelijk ik die recht heb op 2. De verkopers zeggen dat iedereen weet dat jij 2 parkings hebt, maar ik heb niks op papier staan. Nou zegt de notaris dat je het wel appart kunt registeren, want als je de 2 autostaanplaatsen samenvoegt tot een pakket bekom je tot hoge beschrijft. En appart wil ik het niet hebben, omdat dat niet hetgene is wat ik wou kopen. Ze verkopen het als 1 pakket, uiteindelijk willen ze er 2 pakketen maken, 2 autostaanplaatsen appart op papier schrijven en daar registratierechten op betalen. Dat wil in allemaal niet. Maar de compromis is getekend, daar staat niks vermeld met autostaanplaatsen. Op de website van de makelaar staat wel nog mijn appartent, waarbij nog staat App met 2 kamers, kelder en 2 autostaanplaatsen , met laag beschrijf. Kan de compromis nietig verklaard worden? Hetgeen wat ze verkopen en ik koop is niet hetzelfde. Als ik de autostaanplaatsen wilt gaan verdelen en op papier wilt gaan zetten, moet ik extra kosten betalen. Ik wil me namelijk terugtrekken, kan dat zonder schadevergoeding. Zij zijn niet eerlijk tov mij geweest.

mvg

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
9 jaren geleden

Is die toezegging van die twee staanplaatsen niet een gebruiksrecht? Dat je dus als medeeigenaar ten allen tijde de beschikking hebt over twee staanplaatsen zonder dat die daarom tot jouw privé-eigendom behoren?

In feite lijkt mij dat ook een betere optie, je hebt dan hiervan de lusten en niet de lasten, en het komt in de praktijk op hetzelfde neer.

Trouwens, als je een compromis hebt getekend waarop die staanplaatsen niet als horend bij de eigendom staan genoteerd dan zijn ze er niet bij hé. Je moet dan enkel nog een bewijs van gebruiksrecht zien vast te krijgen. En dat doe je dan best voor of samen met de definitieve aankoopacte. 

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden

Is die toezegging van die twee staanplaatsen niet een gebruiksrecht? Dat je dus als medeeigenaar ten allen tijde de beschikking hebt over twee staanplaatsen zonder dat die daarom tot jouw privé-eigendom behoren?

In feite lijkt mij dat ook een betere optie, je hebt dan hiervan de lusten en niet de lasten, en het komt in de praktijk op hetzelfde neer.

Trouwens, als je een compromis hebt getekend waarop die staanplaatsen niet als horend bij de eigendom staan genoteerd dan zijn ze er niet bij hé. Je moet dan enkel nog een bewijs van gebruiksrecht zien vast te krijgen. En dat doe je dan best voor of samen met de definitieve aankoopacte. 

Zoals in zoveel "oudere" appartementen is waarschijnlijk het KI van de kelders en parkeerplaatsen niet apart bepaald en hebben enkel de appartementen een KI gekregen.

Als je de rechtzetting hiervan vraagt zal het KI van de appartementen (normaliter) wat zakken omdat een deel toegewezen wordt aan elke kelder en aan elke parkeerplaats.  Dat dus best niet doen om je "klein beschrijf" niet kwijt te geraken.

Sta wel op je strepen om het gebruiksrecht ingeschreven te krijgen in de definitieve akte.  Dit is de enige deftige manier om dat gebruiksrecht tegenstelbaar te maken aan derden (maw gelijk krijgen bij de vrederechter bij dispuut met de mede-eigenaars)  Eigenlijk moet ook de basisakte aangepast worden om het gebruiksrecht van kelder x en parkeerplaats y en z te vermelden.  Eis dit op kosten van de verkoper indien je onomstotelijk kan aantonen dat het appartement verkocht werd incluis (het gebruiksrecht van) twee parkeerplaatsen. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag