2

Netheid dakterras appartement

FpS
FpS
#Ontwerp · 9 jaren geleden
Beste, ik ben druk in de weer met verbouwingen in mijn dakappartement. Nu ligt er een deel puin en vuil, en allerlei bouw afval en ander afval. Ben weliswaar van plan dit na de werken allemaal in een container voor gemengd afval, af te voeren, maar heb in mijn appartementsblok geen personenlift, en moet zodoende een ladderlift huren en een container volledig kunnen vullen, pas dan is het gunstig deze onkosten en opruiming te voltooien. ondertussen werk ik tot zover dit punt werd bereikt verder in m'n appartement. Mijn vraag is of de buren enige gerechtelijke stappen kunnen of mogen zetten om mij te verplichten dit sneller te doen dan financiëel en planmatig goed voor me is ? Kunnen zij me maw hiertoe voortijdig dwingen op te ruimen ? Zij namen al foto's van mijn terras, wat ik evenwel inbreuk op m'n privacy beschouw, hoe rechtsgeldig zijn deze foto's dan wel ? Mijn plan is een privacy afscherming met terrasscherm aan te brengen met als hoogte de toegelaten 180 cm hoogte, en zodoende hopen dat ik ongestoord verder kan werken en hen er eventueel op wijzen dat over deze tuinschermen uitstijgen en foto's van mijn terras nemen niet gewenst is en desgeval misschien dus ook een overtreding ? Alvast bedankt voor jullie deskundig advies hieromtrend, Mvg FpS

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik kan me voorstellen dat de buren indien ze goed op de hoogte zijn van uw bedoelingen en uw bezigheden, het renoveren van het appartement, daar meestal begrip en geduld voor kunnen opbrengen zolang ze zelf maar niet te lang hiervan hinder ondervinden. Dus goed communiceren hierover is van groot belang en kan de eventuele hinder verdraagzamer maken.

Ik kan me echter ook goed voorstellen dat de buren zich hoe langer hoe meer gaan ergeren als die werken al uitzonderlijk lang bezig zijn, als er geen zicht is op de voleinding van de werken en dat de rommel zich ook hoe langer hoe meer begint op te hopen. Zo kan je natuurlijk geen jaren aan een stuk het excuus van renovatiewerken gebruiken. Renovatie van een appartement kan normaal binnen een half jaar opgelost zijn, de echt hinderlijke werken zelfs nog veel korter.

Kan je die rommel niet in het appartement zelf verzamelen in plaats van in het zicht van de buren? Voor renovatiewerken moeten ook telkens in kleine hoeveelheden (langs de trap?) nieuwe materialen worden aangevoerd, kan je dan ook niet tegelijk en in kleine hoeveelheden de afbraakmaterialen telkens verwijderen? Het zou voor u zelf ook veel prettiger werken zijn als de rommel zich niet blijft opstapelen tot een onoverzichtelijk geheel. Bovendien moet je ook nog rekening houden met eventueel gewichtsoverlast, regenwatervervuiling en verstoppingsgevaar op het dakterras.

Ik zou, onafgezien van de vraag wat wettelijk kan of niet kan, zeker in het geval van een appartement in een gemeenschappelijk blok, alle mogelijke hinder voor de medebewoners proberen uit te sluiten of zo kort mogelijk houden en hierover al minstens goed te communiceren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag