Hoe kan ik best mijn douchebad plaatsen?

3

Hoe kan ik best mijn douchebad plaatsen?

Marc Peeters
Marc Peeters
#Badkamer · 9 jaren geleden

Kan u mij informatie geven omtrent het plaatsen van een douchebad?

Plaats ik het douchebad het beste voor of na het vloeren?

Wordt het ingewerkt in de chape?

Is het nuttig om extra isolatie te plaatsen onder het douchebad?  Als vloerisolatie hebben we gespoten PUR.

Alvast bedankt voor de info

Marc

Alle reacties

0
vloerder jp
vloerder jp
74 287 Andere professioneel
9 jaren geleden

Het is een bak, veronderstel ik, en geen plaat.  Onder de bak wordt geen isolatie gespoten, omdat de voetjes daarin wegzakken. Op de muren wordt de waterdichte kerdi mat aangebracht tot onder de bak.  Tegen de omtrekmuren wordt een profiel of iets anders (strook in betonplex) geplaatst, waarop de randen van de bak steunen, zodat de eerste voeg niet kan breken of loslaten. Nu kan je onder de bak een mat isolatie leggen. Isolatie dient beschermd te worden tegen vocht, omdat vocht en damp de waarde van de isolatie naar beneden haalt.  De bak wordt tegen de kerdi mat verlijmd met een ms polymeer. Vooraf de beschermfolie van de bak losmaken aan de zijkanten en omplooien op de bak en daar vastmaken met een tape.   

Bak met voorgemonteerde waterdichte mat of een bak waarop je zelf een band zelfklevende waterdichte mat wil aanbrengen.  Daarvoor dient de bak goed aan te sluiten tegen de muur of muren. Indien niet : vooraf op de  hoeken een waterdichting aanbrengen. Een bak uit een ander materiaal dan acryl vooraf opschuren, vooraleer die zelfklevende strook waterdicht mat erop te plakken.  

jp

0
vloerder jp
vloerder jp
74 287 Andere professioneel
9 jaren geleden

Na het vloeren is het geamakkelijker om de bak op het zelfde niveau van de tegelvloer te plaatsen. Na de plaatsing van de bak wordt dan de laatste aansluitende tegel van de vloer geplaatst.  

Douche bak lager dan de tegelvloer is technisch mogelijk Er komt dan wat meer bij kijken, zoals de waterdichting tussen de dieper gelegen bak en de aangrenzende chape - het slijpen of zagen van verstekken op de stukjes tegels tussen de tegelvloer en de bak.  Een zeldzame keer heb ik het gedaan en vraagt toch extra aandacht voor de waterdichting.  Hoeft er geen helling tussen de vloer en de diepere bak, dan zijn er geen verstekken nodig, maar ngl. het soort tegel een profiel. 

jp

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Bestel snel ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’. We geven je een leidraad, helpen je om verschillende opties af te wegen en reiken je ideeën aan waar je misschien nog niet aan gedacht had.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dit is de prijs van een nieuwe badkamer: alle kosten op een rijtje

Dit is de prijs van een nieuwe badkamer: alle kosten op een rijtje

Ontdek de prijs van een nieuwe badkamer: met deze tips en prijzen kan je je nieuwe badkamer ontwerpen binnen je budget.

Lees meer

Offerte voor je badkamer? Zo vergelijk je slim

Offerte voor je badkamer? Zo vergelijk je slim

Ontdek alles over een offerte voor je badkamer: prijzen, verborgen kosten, maatwerk, garantie en tips om offertes slim te vergelijken.

Lees meer

Zo kies je de juiste badkamermeubels

Zo kies je de juiste badkamermeubels

Ontdek hoe je de perfecte badkamermeubels kiest binnen je stijl en budget. Met advies voor materialen, afmetingen en tips voor aanschaf en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag