11

Zekeringkast verdubbelen

smerckx
smerckx
#Elektriciteit · 9 jaren geleden

In mijn gekochte huis wordt een stuk bij gebouwd en dat betekend extra stroomkringen, de bestaande zekeringkast is echter vol. Ik wil dus naast de bestaande kast een extra kast plaatsen om de nodige zekeringen bij te plaatsen. Welke kabel gebruik ik het best om beide kasten te verbinden? Is 6mm² genoeg? zijn er nog extra zaken waar ik op moet letten?

Alle reacties

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden

Welke kabel gebruik ik het best om beide kasten te verbinden? Is 6mm² genoeg?

Dat is afhankelijk van het kaliber van de eerstvolgende kortsluitbeveiliging stroomopwaarts.

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
9 jaren geleden

Dit is afhangkelijk van het aantal kringen bijkomende kast gaat bevatten en met welke zekering ge deze kabel afzekert.

6mm² afzekeren met 32A.

0
smerckx
smerckx
0 11 Verbouwer
9 jaren geleden

Ik reageer hiermee op het antwoord van Gery:

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld. De nieuwe kast komt gewoon naast de oude kast te staan, misschien ben je daar iets mee?

0
smerckx
smerckx
0 11 Verbouwer
9 jaren geleden

Er zouden 5 of 6 kringen bijkomen die stopcontactkringen en lichtkringen bevatten.

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
9 jaren geleden

Wat Gery bedoelt is waar je de aftakking gaat maken in de 1ste kast.Ben je van plan tussen deze nieuwe kabel naar kast 2 nog een hoofdzekering te voorzien dan moet deze aangepast zijn aan de draadsectie van deze nieuwe kabel.Voor een 6mm² is dit max. een 40A zekeringautomaat.Maak je de aftakking voor de zekeringen zonder tussenautomaat dan bepaalt de hoofdautomaat op de KWH-teller de sectie van de te gebruiken kabel.

0
smerckx
smerckx
0 11 Verbouwer
9 jaren geleden

Wat Gery bedoelt is waar je de aftakking gaat maken in de 1ste kast.Ben je van plan tussen deze nieuwe kabel naar kast 2 nog een hoofdzekering te voorzien dan moet deze aangepast zijn aan de draadsectie van deze nieuwe kabel.Voor een 6mm² is dit max. een 40A zekeringautomaat.Maak je de aftakking voor de zekeringen zonder tussenautomaat dan bepaalt de hoofdautomaat op de KWH-teller de sectie van de te gebruiken kabel.

Aangezien de twee kasten vlak naast elkaar staan en het slechts om lichtkringen en een paar stopcontactkringen gaat, is het dan noodzakelijk om de tweede kast extra te zekeren? De lengte van de verbinding tussen de kasten zal slechts ongeveer een halve meter kabel zijn.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
9 jaren geleden

Wat is de aansluitwaarde van je electriciteitskast ?  3x25A?  Dan volstaat 5x 4mm2 (aarding niet vergeten) zonder tussenzekering. 1x63A ?  Dan 16mm2 indien je geen tussenzekering wil plaatsen in de eerste kast.  Etc.  zie hoger.

Mocht die tweede kast in een andere ruimte staan dan moest er hoedanook een tussenschakelaar (zekering of differentieel) geplaatst worden om,de ganse kast stroomloos te kunnen maken.

Een tweede kast naast of onder de eerste kan je beschouwen als een uitbreiding van een bestaande kast.

0
smerckx
smerckx
0 11 Verbouwer
9 jaren geleden

Wat is de aansluitwaarde van je electriciteitskast ?  3x25A?  Dan volstaat 5x 4mm2 (aarding niet vergeten) zonder tussenzekering. 1x63A ?  Dan 16mm2 indien je geen tussenzekering wil plaatsen in de eerste kast.  Etc.  zie hoger.

Mocht die tweede kast in een andere ruimte staan dan moest er hoedanook een tussenschakelaar (zekering of differentieel) geplaatst worden om,de ganse kast stroomloos te kunnen maken.

Een tweede kast naast of onder de eerste kan je beschouwen als een uitbreiding van een bestaande kast.

De tweede kast komt vlak naast de eerste kast te hangen. Dus als ik het goed begrijp kan ik het dan als uitbreiding van de eerste beschouwen? Moet ik dan nog een tussenzekering plaatsen? Het gaat om een standaard installatie van 40A (2fasen). 

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
9 jaren geleden

Geen tussenzekering plaatsen,xvb kabel 3G6mm² gebruiken tussen de 2 kasten.

0
smerckx
smerckx
0 11 Verbouwer
9 jaren geleden

Geen tussenzekering plaatsen,xvb kabel 3G6mm² gebruiken tussen de 2 kasten.

Ok bedankt, en ik neem aan dat de derde kabel dient om de aarding te verbinden of is dat niet genoeg?

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag