Al meer dan 25 jaar heb ik een weide gelegen achter en grenzend aan een aantal tuintjes buren. Eén van die aangrenzende buren heeft nu opgroeiende kinderen. Hun tuintje werd te klein zodat de kinderen over de draad kriopen in mijn weide. Momenteel staan er geen dieren meer op aangezien ik op 3 jaar tijd 4 geiten dood heb door verkeerd voedsel (van buren, zelfs na verwittiging). Men heeft er nu niet beter op gevonden om hun tuindraad open te knippen en weg te halen zodat de kinderen rechtstreeks op mijn weide kunnen. De weide is omgeven door tuindraad maar deze wordt voortdurend door de kinderen beschadigd.
Moet ik nu een draad plaatsen om hun tuin af te sluiten? wetende dat ze deze omnieuw gaan openknippen en beschadigen. of wat zegt de wetgeving hierover?
Je zegt dat de weide is omgeven door tuindraad, je zegt ook dat de buren HUN tuindraad doorknippen opdat de kinderen op de weide kunnen spelen. De buren kunnen met HUN tuindraad doen wat ze willen.
Ik begrijp dan ook dat je zelf geen afsluiting hebt rond de weide en dat er ook geen gemeenschappelijke afsluiting is. Dus zou je enkel klacht kunnen indienen tegen kinderen die op uw onafgesloten weide spelen. Zoals Kris hierboven al aanhaalde, men heeft niet het recht om uw eigendom te betreden.
Echter, ik vraag me af welke rechter hierover een streng oordeel gaat vellen over die zogenaamde misstappen van kinderen, zeker indien blijkt dat je zelf geen afsluiting hebt voorzien.
Een andere bedenking: Ik herinner me uit mijn kindertijd dat we heelder dagen door de velden op ontdekkingstocht gingen waarbij we uiteraard vele eigendommen doorkruisten. Geen boer die daar een probleem mee had. Ook nu nog durf ik me daar aan te bezondigen. Wellicht tot ik eens een dagvaarding in de bus krijg van een verzuurde boer.
In ieder geval: ik zou niet aan hun draad komen, niet om te herstellen of niet om te herplaatsen. Je kan wel zelf op uw kant van de scheiding een eigen afsluiting plaatsen.