Schatting voor schenking en het verkrijgen van een lening
Beste,
Mijn vriend en ik zullen van zijn ouders een woning geschonken krijgen, die we gaan verbouwen. Hiervoor moet ook de perceelgrens aangepast worden. Eerst en vooral moeten we deze woning dus laten opmeten en schatten door een expert-landmeter. Ondertussen zijn we al eens langsgegaan bij een bank om informatie te verkrijgen i.v.m. een lening voor de verbouwingen. Daar vertelden ze ons dat hiervoor een schatter nodig is om zo de quotiteit te bepalen. Vermits wij het huis al moeten laten schatten om de waarde van de schenking te bepalen, dachten wij om dit verslag ook te gebruiken voor onze lening. Maar bij de bank vertelden ze ons dat dit niet mogelijk is omdat het huis op onze naam moet staan om deze te laten schatten voor de lening. Op het moment van de eerste schatting staat de woning nog niet op onze naam, vermits die schatting nodig is om de schenking te laten doorgaan. Dit wil dus zeggen dat wij 2x een schatting moeten laten uitvoeren voor dezelfde woning, wat ons nogal nutteloos lijkt. Klopt dit?
Daarnaast nog een tweede vraag: Volgens de bank moeten wij een onafhankelijke schattter nemen waarmee zij samenwerken. Maar klopt dit? Want wanneer wij dus verschillende banken zouden willen vergelijken, zouden dit willen zeggen dat wij per bank een nieuwe schatting moeten laten uitvoeren?
Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk.
Met vriendelijke groeten,
Charlotte