Blijft de isolatie waarde U van vensterglas - met helium gevulde spouw - constant over de tijd ?
De ramen (nieuwbouw) zijn in 2008 voorzien van Mommaerts Isolide Superplus 1,1G (Sp. 15). Om deze isolatiewaarde te halen is de spouw gevuld met helium. Helium heeft van alle gassen de kleinste molecule, en wordt daarom bij lektesten gebruikt, het kan door een eventuele lek waar lucht NIET zou doorkomen.
Ik heb de indruk dat onze woning in de zomer sneller opwarmt dan de eerste jaren dat we hier woonden. De zonnestralen die door het glas vallen warmen vloer en meubelen meer op dan vroeger, het is ook te voelen als je in de zon achter het glas staat en dan de venster opent, vroeger was het verschil voelbaar, nu nog nauwelijks.
Ik heb dus een vermoeden dat mettertijd het helium van tussen de spouw is verdwenen, of toch een groot deel ervan, en dat op die mannier de isolerende eigenschappen mettertijd achteruit zijn gegaan.
Vermits de isolerende eigenschappen van vensterglas in labo-omgeving worden getest vraag ik me af of de U-waarde van mijn vensters gemeten zou kunnen worden, of ten minste ter plekke vergeleken zou kunnen worden met een recent geproduceerd monster ...
Mijn 10 jaar garantie is nog niet ten einde ...
Alvast bedankt. Erik.