Referenteruimte aanpassen : iemand ervaring met draadloze weersafhankelijke thermostaat ?

4

Referenteruimte aanpassen : iemand ervaring met draadloze weersafhankelijke thermostaat ?

Mart
Mart
#Verwarming & koeling · 9 jaren geleden

Wij zullen overschakelen van electrische verwarming (accumulatoren en convectoren) naar centrale verwarming op gas met een condensatieketel Vaillant ecoTec plus VCW 376.

Wij zijn alle dagen thuis maar gebruiken overdag enkel de keuken en buro/hobbyruimte.  's Avonds de living.  Dus hadden we gedacht aan een draadloze weersafhankelijke thermostaat (Vaillant CalorMatic VRC 450f) waarmee we de referentieruimte van de living, naar buro/hobbyruimte of keuken kunnen veranderen. 

Iemand ervaring of dit goed werkt ? Problemen gekend met WIFI ?

Zou een vaste thermostaat in de living ook werken, door de radiotoren daar toe te draaien, om enkel in de plaatsen waar we overdag zijn warmte te krijgen ?  Maar blijft de ketel dan niet continu draaien ?  Of is het gewoon beter om de living altijd mee te verwarmen ?  Wat is het interessants naar gasverbruik toe ?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden

Mart,

Over de degelijke werking van die draadloze thermostaat kan ik niet oordelen. Maar wat wil je ermee bereiken ? Als je de referentieruimte veranderd naar de hobbyruimte zal je living ook opwarmen zolang de gevraagde temp in de hobbyruimte niet bereikt werd. Tenzij je installatie werk met zones die apart kunnen gestuurd worden. Is dit niet zo en je wens de living niet te laten opwarmen zul je daar de radiatorkranen moeten dichtdraaien. Een weersafhankelijke regeling stuurt je ketel aan in functie van de buitentemperatuur. Er bestaan ook thermostatische radiatorkranen met een kloksturing, misschien een oplosssing voor je living want elke dag die kranen op en dichtdraaien lijkt me niet handig

0
Mart
Mart
0 2 Andere particulier
9 jaren geleden

Hallo,

Ik was inderdaad van plan om in de living de thermostatische kranen te verminderen naar bijv. 16° als de draagbare thermostaat de hele dag in de buro/hobbyruimte staat.  Zo'n kraan met kloksturing lijkt me wel handig.

Ik vraag me alleen af of ik op die manier ook effectief zal besparen en of het te moeite is om zo tewerk te gaan ipv de living gewoon de volledige dag mee te verwarmen.

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden

Mart

de energiebesparing hangt van een aantal factoren af. Hoe groot is de living, hoe goed is deze geïsoleerd ? Op welke tijdstippen zul je living wel gebruiken ? 

Als je die ruimte enkel maar 's avonds wil gebruiken en dus verwarmen zul je zeker besparen tov de hele dag door verwarmen.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Infraroodverwarming in je badkamer: waarom is het zo geschikt en hoeveel kost het?

Infraroodverwarming in je badkamer: waarom is het zo geschikt en hoeveel kost het?

Snel je badkamer verwarmen? Infraroodverwarming werkt direct en is energiezuinig. Ontdek de voor- en nadelen, de soorten en de prijs.

Lees meer

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Met de nieuwe F-gasregelgeving komen er nieuwe koelmiddelen bij voor warmtepompen. Maar welk koelmiddel is het beste voor jouw warmtepomp?

Lees meer

Centrale verwarming op hout? 5 tips om je woning met hout te verwarmen

Centrale verwarming op hout? 5 tips om je woning met hout te verwarmen

Je woning verwarmen met hout of pellets? Je kan een centrale verwarming op hout voorzien of je houtkachel koppelen aan je bestaande cv-installatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag