4

De installatie voldoet niet aan het AREI?

pady
pady
#Elektriciteit · 9 jaren geleden

Beste

Ik heb een woning  gekocht. Het verlijden van de akte moet nog gebeuren.

Ik heb gelezen dat de verkoper verplicht is een electriciteistsatttest af te leveren.

Aangezien dit pas bij het verlijden van de akte dient te gebeuren had ik gehoord dat je best reeds vooraf een copij van dit attest vraagt.

Dit heb ik dus gedaan en nu blijkt dat deze keuring niet in orde is. Binnen 1 jaar dient alles terug herkeurd te worden :(

In bijlage kan u hiervan een samenvatting vinden. :)

Zijn dit grote werkzaamheden en kosten om alles in orde te maken?

Blijkbaar is de verkoper niet verplicht hieraan gevolg te geven (enkel een attest positief of negatief afgeven zou voor hemvoldoende zijn)

Bedankt voor uw reactie ;)

Alle reacties

0
pady
pady
0 8 Bouwer
9 jaren geleden

Sorry, nog een opmerking....het is een "recente woning van ca 6 jaar oud. Toch werd er een negatieve keuring afgeleverd en zijn er geen aanpassingen meer aangebracht sinds deze de eerste keer in gebruik werd genomen? :) ;)

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
9 jaren geleden

Voor een relatief jonge installatie begrijp ik niet dat er geen schema's aanwezig zijn.

Verkoper dient enkel attest te leveren en is niet verplicht de installatie in orde te maken.

Dit is een argument dat kan gebruikt worden om verkoopprijs te bespreken,lees te verlagen.

Kostprijs om installatie in orde te zetten is moeilijk  van op afstand te bepalen.

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
9 jaren geleden

Wie heeft indertijd de installatie gekeurd??

Waar is het origineel attest??

Vooraleer de elektriciteitsmaatschappij de meter opent moet een attest van goedkeuring voorgelegd worden? Deze omvat ALTIJD de twee schema's.

Hier is manifest geknoeid ! Als er geen pictogram op je zekeringenkast plakt, heb ik zo mijn bedenkingen! Is er ooit een keuring geweest? Je kunt de verkoper vragen naar het attest van 6 jaar geleden!

En anders , zoals al vermeld, onderhandelen over de prijs! Hopelijk heb je nog niets vastgelegd, het hoeft zelfs geen comproms te zijn maar een mondelinge of geschreven (email) instemming is al genoeg om niet meer op de prijs te kunnen terugkomen! Misschien Notaris inlichten? Elektriciteitmaatschappij vragen hoe de aansluiting toch is kunnen doorgaan zonder attest!!

Heb geen ervaring bij nieuwbouw, maar moet er ook geen copy van het keuringsattest aan de maatschappij overhandigd worden??

Kosten lijken mij niet zo erg, het uittekenen van een ééndraadsschema is afhankelijk van het aantal stroombanen ( zekeringen) Misschien iemand in je kennissenkring, want een electricien vraagt daar    250 € voor. Inbreuken op 7.15 , is er een vermelding van de plaats, zekering?? Anders moet je zelf gaan nazien waar verkeerde draden, kabels, materiaal gebruikt werd.

Wat werk voor de boeg. Mocht je kunnen onderhandelen, snel een electricien laten komen en een raming opmaken, en die voorleggen aan de verkoper

Succes alvast

Technoman

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Welke factoren beïnvloeden het verbruik van een warmtepomp, hoe bereken je het, wat kost het en hoe kan je besparen? Wij zochten het voor je uit.

Lees meer

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag