2

Is dit opstijgend vocht?

CVA
CVA
#Muren · 9 jaren geleden

3 jaar geleden hebben wij een veranda laten plaatsen tegen de achterbouw. Hierbij werd geopteerd om 1 muur op te metsen en de rest met alu en ramen af te werken. De gemetste muur werd gebruikt om een inbouw meubel met bureau te plaatsen, veel van de muur is er dus niet meer te zien. De muur werd uiteraard nog bezet voor het meubel werd geplaatst.

Nu merk ik wat misschien opstijgend vocht? kan zijn in het hoekje dat nog zichtbaar is. Op de witte verf is een afzetting verschenen wat misschien kalkaanslag kan zijn?  Zie foto in bijlage.

Graag jullie mening.

Moest dit inderdaad opstijgend vocht blijken te zijn, is de veranda bouwer (heeft het project van A tot Z uitgevoerd) dan nog aansprakelijk? Moet deze dan via een wel gedefinieerde manier geïnformeerd worden opdat deze het probleem komt verhelpen? Telefonisch?, per mail?, aangetekend schrijven?, via onafhankelijk expert?, etc...
Ik heb maar schrik dat het probleem zich over de ganse lengte van de muur voordoet en dat het meubel dat tegen de muur is geplaatst al onzichtbare schade heeft ondervonden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32782/vochtige-hoek-van-veranda.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a6d06f7d72671c572261808bda638882

Alle reacties

0
Michel Jans
Michel Jans
5 12 Andere professioneel
9 jaren geleden

Als die muur nieuw gemetst is, zal er in principe een waterkering (Diba-folie) in gestoken zijn.  Een vaak voorkomende bouwfout is een overbrugging van deze waterkering door het pleisterwerk dat tot onder de folie komt.  Het pleisterwerk werkt als een spons en zuigt een beetje vocht en zouten op.  De witte afzettingen die je ziet, zijn de zoutkristallen.

Je kan best eens een plint verwijderen en nagaan hoe laag het pleisterwerk staat.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen is populair bij doe-het-zelvers, maar er worden vaak fouten gemaakt die gemakkelijk te vermijden zijn. We geven je enkele tips!

Lees meer

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Alles over steenstrips: soorten, prijzen, toepassingen, plaatsing en onderhoud. Ideaal voor renovatie of nieuwbouw

Lees meer

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Ontdek alles over leien gevelbekleding: soorten, stijlen, plaatsing, prijs, isolatie, fouten én of je het zelf kan plaatsen of beter laat plaatsen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag