6

Gebrekkige naisolatie

Luc22
Luc22
#Isolatie · 9 jaren geleden
Wij zijn ingestapt op een groepsaankoop om ons dak te isoleren. Tijdens het bezoek van de vertegenwoordiger bleek dat de firma ook spouwmuren isoleerde. Gezien het ons een goede investering leek, en de firma uit vele anderen geselecteerd was om de groepsaankoop uit te voeren, hebben we zowel de dakisolatie als de spouwmuurisolatie door hen laten uitvoeren. De vertegenwoordiger inspecteerde het huis, en bestudeerde het bouwplan. Wij hadden onze twijfels of het dak voldoende kan geïsoleerd worden, gezien we op het eerste verdiep met schuine ruimtes zitten die ons niet makkelijk toegankelijk leken. Initieel stelde de verkoper voor om "een aantal gaten" te maken. Even later sprak hij over "tientallen gaten". Voor ons was dit geen optie. Hij veranderde zijn verhaal en zei dat het ook mogelijk was om de isolatie te plaatsen door de darm wat dieper te laten doorblazen. Na de werken wordt een warmtescan uitgevoerd door derden, die de garantie van de kwaliteit gingen aantonen. Hij berekende het volume en maakte de offerte op. Voor een goede 7000 euro was ons huis te isoleren. Hij stelde een offerte op voor de nok, voor de schuine ruimte naast het eerste verdiep werd een offerte opgesteld en voor de spouwmuur een offerte. Eerst werd de schuine ruimte opgevolgd met minerale wol. Dag 2 werd het dak geïsoleerd met matten van minerale wol. Dag 3 werd de spouwmuur volgespoten met minerale wol. Na dag 1 hadden we onze twijfels. Men had doorgegeven dat 2 man een ganse dag zou bezig zijn. De technieker kwam alleen en had na een goede 3 uur gedaan. De overige dagen verliepen vlot. Na dag de werken op dag 3 kwam de factuur zeer vlot binnen. Wij contacteerden de firma via mail om door te geven dat we met de vertegenwoordiger overeen gekomen waren dat pas na warmtescan betaald ging worden. Men deed moeilijk, maar uiteindelijk werd een afspraak voor de warmtescan ingepland. Het verslag kwam binnen. Bleek dat men enkel de spouwmuren gefotografeerd had. Van het dak was niets te zien. Wij contacteerden de man die de scan uitgevoerd had. De opdracht was volgens hem om enkel de spouwmuren te fotograferen. Opnieuw contacteerden we de firma. Na veel vijven en zessen werd opnieuw een afspraak ingepland. Uit de warmtescan bleek dat dat onze twijfel terecht was en de isolatie in de schuine ruimte beneden alle peil was. Ondertussen hadden we zelf al een en ander onderzocht en konden we inderdaad zien dat er een verloren vlokje in de ruimte zat, maar meer ook niet. Opnieuw namen we contact op. De firma liet de coördinator van de technische dienst langs komen. Hij bekeek de bouwplannen en zei na quasi 1 minuut dat het onmogelijk was om de schuine ruimtes op te vullen volgens de manier die de vertegenwoordiger had doorgegeven. Volgens hem was de opdracht niet uitvoerbaar, tenzij we met een dakwerker werkten. Hij kon niets voor ons doen. Het enige wat wij konden doen was de vertegenwoordiger spreken en verder met hem afspreken. Zijn woorden waren "Als hij dat belooft heeft, mag hij het oplossen." Wij namen opnieuw contact op met de vertegenwoordiger. Hij sprak van "onvoorzienbare omstandigheden" en wimpelde alle verantwoordelijkheid af. Het enige wat we konden doen was een dakwerker inhuren en contact opnemen om een nieuwe afspraak te maken. Wij zagen dit niet zitten. Alle informatie rond de bouwconstructie van ons huis was ter beschikking. Aan de hand hiervan heeft hij een offerte opgemaakt en wij hebben op basis van die offerte een beslissing genomen. De 2e optie was een annulatie van de factuur voor de werken op dag 1. Tijdens dit hele verhaal verliep de communicatie enorm moeilijk. We gingen opgebeld worden maar werden niet opgebeld. Alle contact moest van ons uit geïnitieerd worden en wat er ook bepaald werd, niemand wou iets op papier zetten. Wij hebben de firma gecontacteerd via aangetekend schrijven met de alle reeds ondernomen stappen en bewijzen en we hebben ons probleem via de groepsaankoop laten weten, maar de firma blijft hun standpunt aannemen. Nu kregen we voor het eerst een schriftelijke reactie; zijnde: "Kwaliteit van iedere uitvoering is belangrijk, dit in gedachte gaan we enkel uitvoeren indien we perfect kunnen opleveren en de kwaliteit van de geleverde werken niet in het gedrang komt. Bij het isoleren van uw schuine zijde kunnen we geen optimale verspreiding garanderen. Daarom is de beslissing genomen om deze zijde niet te isoleren. Het spreekt voor zich dat we hier totaal geen kosten in rekening nemen. " Wat kunnen we hier nog mee doen? Er zijn 3 offertes waarvan zij verkiezen om 1 offerte niet uit te voeren, maar ze verwachten dat wij de overige facturen betalen. Kunnen jullie ons verder helpen?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik speel een beetje advocaat van de duivel nu (duivel is wellicht wat straf uitgedrukt)

Als ik het goed begrijp waren de werken in drie delen opgesplitst en waren er dus drie verschillende offerte's. Tijdens de werken is gebleken dat één van die drie deelwerken niet naar voldoening kon worden uitgevoerd (hoewel het geprobeerd is). Daarom heeft men beslist om dat deel van de aangeboden werken niet uit te voeren en dus ook niet te factureren. Indien op de twee andere deelwerken niets aan te merken is lijkt het me dan ook normaal dat je die twee werken wel gefactureerd krijgt en zult betalen.

Het standpunt van de firma is wat dat betreft te begrijpen. Men kan aanvoeren dat men op voorhand niet kon weten dat er onverwachte moeilijkheden zouden opduiken.

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik volg de redenering van Sjarel. Er zijn 3 offertes opgemaakt en 3 werken uitgevoerd. Slechts op 1 (deel)werk hebben jullie opmerkingen gemaakt. De firma besluit uiteindelijk dit niet aan te rekenen, lijkt me fair.

Ik heb wel bedenkingen bij de "warmte"scan. Wanneer werd deze uitgevoerd ? De bedoeling is om warmteverliezen op te sporen, op plaatsen waar minder of niet geïsoleerd is zal er meer warmteverlies zijn. Voorwaarde voor een goede analyse is wel dat er een groot temperatuursverschil moet zijn tussen binnen en buiten.

0
Luc22
Luc22
0 1 Verbouwer
9 jaren geleden

Alvast bedankt voor de feedback en ik vind het ook niet erg dat er advocaat van de duivel rollen opgenomen worden. 

Ik kan enkele van de kanttekeningen direct weerleggen.

- De warmtescan is correct uitgevoerd, er zijn duidelijke verschillen te zien. Houtstructuur is zichtbaar van binnen en plekken waar warmte doorkomt vertonen duidelijke grenzen. 

- er werden ook foto's genomen via een gat in het onderdak (waardoor kabels zonnepanelen lopen) zie bijlage.

- er werden maar twee offertes gemaakt. één voor spouwmuur en één voor het dak. Bij de facturatie werd plots beslist de offerte van het dak op te splitsen in twee facturen... 

- het argument van onvoorziene omstandigheden is ook niet aan te halen. Het specifieke probleem werd voor het opstellen van de offertes aangehaald en het zou geen probleem zijn... De technieker zag binnen de 20sec dat het nit mogelijk was. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32919/01012006301-3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e4cd0a1f4cfe10eb3ecccf95672b25d7
0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
9 jaren geleden

Het is soms moeilijk om een zone die slecht bereikbaar is doeltreffend te isoleren. Wij blijven van dit soort werken liever af of maken alvast geen loze beloftes hierin. Dit had de vertegenwoordiger in kwestie vooraf met de klant moeten bespreken. Ik vermoed dat die verkoper goed genoeg wist dat hij met deel 1 + 2 + 3 meer kans maakte dan met deel 1 + 2 alleen.

Een factuur afzonderlijk opmaken voor bepaalde zones kan nuttig zijn om het voor de uitbetaling van premies niet te moeilijk te maken. Staat er iets teveel op een factuur dat met isolatie niets te maken heeft, dan durft men die al eens weigeren.

Ik denk dat het duidelijk is dat de technische man hier nog wat werk heeft om de sales op te leiden en vooral dat de klant hier zelf niet moet achteraan gaan maar dat de firma zelf actie onderneemt als er iets niet kan uitgevoerd worden zoals afgesproken.

De deal om een gedeelte niet aan te rekenen lijkt me wel fair, de weg daarnaartoe kon wel beter.

0
Lara596
Lara596
6 41 Verbouwer
9 jaren geleden

Na-isolatie kan altijd via de gevel. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag