Gebrekkige naisolatie
Gebrekkige naisolatie
Alle reacties
Ik speel een beetje advocaat van de duivel nu (duivel is wellicht wat straf uitgedrukt)
Als ik het goed begrijp waren de werken in drie delen opgesplitst en waren er dus drie verschillende offerte's. Tijdens de werken is gebleken dat één van die drie deelwerken niet naar voldoening kon worden uitgevoerd (hoewel het geprobeerd is). Daarom heeft men beslist om dat deel van de aangeboden werken niet uit te voeren en dus ook niet te factureren. Indien op de twee andere deelwerken niets aan te merken is lijkt het me dan ook normaal dat je die twee werken wel gefactureerd krijgt en zult betalen.
Het standpunt van de firma is wat dat betreft te begrijpen. Men kan aanvoeren dat men op voorhand niet kon weten dat er onverwachte moeilijkheden zouden opduiken.
Ik volg de redenering van Sjarel. Er zijn 3 offertes opgemaakt en 3 werken uitgevoerd. Slechts op 1 (deel)werk hebben jullie opmerkingen gemaakt. De firma besluit uiteindelijk dit niet aan te rekenen, lijkt me fair.
Ik heb wel bedenkingen bij de "warmte"scan. Wanneer werd deze uitgevoerd ? De bedoeling is om warmteverliezen op te sporen, op plaatsen waar minder of niet geïsoleerd is zal er meer warmteverlies zijn. Voorwaarde voor een goede analyse is wel dat er een groot temperatuursverschil moet zijn tussen binnen en buiten.
Alvast bedankt voor de feedback en ik vind het ook niet erg dat er advocaat van de duivel rollen opgenomen worden.
Ik kan enkele van de kanttekeningen direct weerleggen.
- De warmtescan is correct uitgevoerd, er zijn duidelijke verschillen te zien. Houtstructuur is zichtbaar van binnen en plekken waar warmte doorkomt vertonen duidelijke grenzen.
- er werden ook foto's genomen via een gat in het onderdak (waardoor kabels zonnepanelen lopen) zie bijlage.
- er werden maar twee offertes gemaakt. één voor spouwmuur en één voor het dak. Bij de facturatie werd plots beslist de offerte van het dak op te splitsen in twee facturen...
- het argument van onvoorziene omstandigheden is ook niet aan te halen. Het specifieke probleem werd voor het opstellen van de offertes aangehaald en het zou geen probleem zijn... De technieker zag binnen de 20sec dat het nit mogelijk was.
Het is soms moeilijk om een zone die slecht bereikbaar is doeltreffend te isoleren. Wij blijven van dit soort werken liever af of maken alvast geen loze beloftes hierin. Dit had de vertegenwoordiger in kwestie vooraf met de klant moeten bespreken. Ik vermoed dat die verkoper goed genoeg wist dat hij met deel 1 + 2 + 3 meer kans maakte dan met deel 1 + 2 alleen.
Een factuur afzonderlijk opmaken voor bepaalde zones kan nuttig zijn om het voor de uitbetaling van premies niet te moeilijk te maken. Staat er iets teveel op een factuur dat met isolatie niets te maken heeft, dan durft men die al eens weigeren.
Ik denk dat het duidelijk is dat de technische man hier nog wat werk heeft om de sales op te leiden en vooral dat de klant hier zelf niet moet achteraan gaan maar dat de firma zelf actie onderneemt als er iets niet kan uitgevoerd worden zoals afgesproken.
De deal om een gedeelte niet aan te rekenen lijkt me wel fair, de weg daarnaartoe kon wel beter.
Na-isolatie kan altijd via de gevel.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders
Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.
Lees meer
Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?
Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.
Lees meer
Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs
Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen