Nieuwe muur metselen op welfsels op 30cm van funderingsmuur.

5

Nieuwe muur metselen op welfsels op 30cm van funderingsmuur.

waltervl
waltervl
#Fundering · 9 jaren geleden

Voor het vergroten van een bestaande badkamer wil ik een binnenmuur 30cm verplaatsen. De ondergrond bestaat uit welfsels. De nieuwe muur zou dwars over de welfsels komen en 30cm verwijderd van de funderingsmuur. Kan ik dit ongestraft doen zonder een nieuwe funderingsmuur te moeten bijzetten? De muur is geen steunmuur (geen verdieping bovenop)

Met dank

Walter

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
9 jaren geleden

Ik zou al zeker geen gemetste muur op die welfsels metsen doch met gyproc  werken.  Als je langs elke kant 2 platen van 9mm plaatst (eerste plaat gevezen op de profielen, tweede plaat op de eerste gelijmd met kleefplaaster (zakken van 25 kg)) dan krijg je een want die even robuust klinkt als een stenen wand.  Gebruik voor de zekerheid (alhoeel het niet nodig is) kant badkamer de watervaste als 2 e paneel.

Als je - net zoals ik - die inboorpotjes maar niets vindt zaag dan plankjes van 12 a 18 mm dik op breedte van de binnenafstand tussen de 2 wanden en maak daarmee "U"-bakjes die zo n 2 cm breder zijn dan de breedte van de klassieke vierkante inbouwdozen.  Dank zij die U's kan je de inbouwdozen met plaaster instukaderen.  t Vraagt iets meer werktijd doch uw stopkontakten komen gegarandeerd nooit los.  Zo n U inbrengen via het uitgezaagde vierkant of rechthoekige stopkontaktgat is supereenvoudig door op elk van de 3 houten latjes een (langere) houtvijs in te draaien waarmee je het latje vasthoudt tijdens het bevestigen (met 1 of 2 vijzen) door de gyproc.

0
waltervl
waltervl
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Bedankt voor de reactie Kris

Toch enkele bedenkingen:

Aan het idee om gyproc te gebruiken had ik ook al gedacht maar vermits er geen verdieping op staat is er ook geen bovenplaat om het bovenste profiel op te bevestigen en aan de wand moet ook nog een relatief zware toiletkast bevestigd worden. Om het niet te zwaar te maken dacht ik om misschien een muur in Ytongstenen te maken.

Over het aanbrengen van houten U-bakjes heb ik ook eens nagedacht maar ik begrijp niet zo goed hoe je zo een bakje (dat toch groter is dan het uitgezaagde gat ) kunt monteren of moet je het eerst monteren voordat je de platen bevestigd?

0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
9 jaren geleden

Doe in plaats van ytong-stenen een muur door middel van een  houten frame of metalstuds.....waar je eerst multiplex van 18 mm op schroeft....dan nog 1 laag  gyproc en je hebt een stevige muur hoor .

Je kan zelfs nog isolatie in de muur steken .....klinkt ie alweer minder hol.

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Over het aanbrengen van houten U-bakjes heb ik ook eens nagedacht maar ik begrijp niet zo goed hoe je zo een bakje (dat toch groter is dan het uitgezaagde gat ) kunt monteren of moet je het eerst monteren voordat je de platen bevestigd?

Die plankjes kan je perfect via t gezaagde gat aanbrengen.  Eerst het onderste, dan de 2 zijkanten.  Door provisoir een lange  vijs een beetje in elk plankje te vijzen kan je t goed vasthouden en op z n plaats manouvreren.

Bovenaan is er toch een stevig plafond om de studs aan te bevestigen?  

Aan gyproc kan je zonder problemen met het juiste materiaal zware lasten bevestigen doch als je voor de plaatsing weet waar wat komt (radiatoren, kasten, ...) dan bevestig je op die plaatsen achter de Gyproc balkjes die ook op decstuds vastgemaakt zijn.  

Ytong zou kunnen een alternatief zijn.  Zou eens naar t gewicht moeten kijken. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag