De luchtlaag tussen de betonplaat en de eigenlijke dakbedekking zal vermoedelijk niet overal even hoog zijn (helling voor afwatering). De enige goede oplossing is een isolatielaag aan brengen op de betonplaat. Ik heb een gelijkaardige situatie gehad waarbij ik op 3meter van de voorgevel en van de achtergevel de dakbedekking heb opgelegd over de volle breedte (gleuf van 7m x 0.4m). Dit liet me toe om een isolatielaag (18cm) van Isover glaswol in de ruimte te schuiven tot tegen de gevels (met behulp van 2 houten latten en ook in het midden alles te isoleren.
Nadien moet dan wel de opgemaakte dakbedekking terug hersteld worden.
Een isolatielaag op de dakbedekking plaatsen heeft m.i. niet zo een gunstig effect als rechtstreeks op de betonplaat. Op een IR-luchtfoto zal weliswaar alles oke zijn. Men moet ook een volledig nieuwe dakbedekking aanbrengen.
Om te voldoen aan de Vlaamse wetgeving terzake (2020) volstaat een isolatie met R-waarde van 0,75m²K/W. Een isolatiedikte met Isover-glaswol van 40mm (of gelijkwaardig) voldoet ruimschoots (R=1,05m²K/W), alhoewel als men toch aan het werk is evengoed een maximale dikte kan geplaatst worden.
De gebruiker van de onderliggende kamer zal vooral bij een warme tot hete zomer het effect voelen, daar de kamer dan op een gematigde temperatuur zal blijven.