Buurman gaat een muur tegen de mijne plaatsen

3

Buurman gaat een muur tegen de mijne plaatsen

noella truyen
noella truyen
#Muren · 9 jaren geleden

Tegen mijn buitenmuur die op mijn eigendom staat, gaat de buurman een aanbouw zetten. Hij gaat er gewoon een muur tegenzetten met een spouw. Ik heb wel getekend  voor akkoord. Maar hij dacht dat het een gemeenschappelijke muur was, zei hij na 2 maand.

Ik heb hem er attent op gemaakt dat die muur niet gemeenschappelijk is. Moet ik daarvoor hem iets laten tekenen of hoe zal het verder moeten.? Ik wil geen ruzie.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De muur staat volledig op uw grond zodat dit inderdaad uw muur is.  De buur krijgt bouwtoelating om op zijn grond eveneens een muur op te trekken voor zijn bijbouw.  Waak erover (ook in het belang van de buur) dat een spouwisolatie aangebracht wordt om zeker geen kontaktgeluiden te hebben.

Mocht uw muur door u "te paard" gebouwd geweest zijn (=dubbel muurblad met de helft van de muur op de grond van de buur) dan zou de buur je een muurovername verschuldigd geweest zijn ook als hij zelf nog een derde muur metst.  Uit uw bericht maak ik op dat de muur NIET "te paard" opgetrokken werd en dus de muur niet gemeenschappelijk dient gemaakt te worden.

Mocht uw muur met een dubbel muurblad en spouw opgetrokken zijn en uw buur zou die muur willen gebruiken (dus géén eigen muur bijmetsen) dan moet de buur grond en bouwwaarde min sleet vergoeden. 

Rond gemene muren is er altijd al veel discussie geweest en de rechtspraak is niet altijd eenduidig.

Als de muur thans aan de kant van de buren bekleed is tegen vochtinslag (bv met leien) dan is het normaliter aan u om die te verwijderen. 

0
VC
VC
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Hoe gaat dit in zijn werk om een "muurovername" te bekomen? Er werd onlangs een woning naast mijn huis gebouwd en de architekt beweerde dat hij mij niets verschuldigd was gezien hij een spouw liet tussen de gemeenschappelijke en zijn nieuw gebouwde muur...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Je sierpleister opfrissen, dan heb je twee opties: je crepi reinigen of hem opnieuw laten schilderen. Een gevelexpert geeft tips voor een frisse look.

Lees meer

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Ontdek de prijs van gevelreiniging en welke factoren een impact hebben op de prijs. We zetten de prijs per methode op een rij.

Lees meer

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Ontdek hoe je schimmel veilig kan verwijderen en voorkomen in je badkamer, slaapkamer en kelder. Handige tips, middelen en een stappenplan!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag