Renovatiepremie aanvragen zinvol? + komen gyprocwerken in aanmerking?
Hallo iedereen,
Ik kocht alleen een huisje waar nog veel renovaties aan moeten gebeuren. Wat inkomen en andere voorwaarden betreft voldoe ik aan de voorwaarden om de Renovatiepremie aan te vragen. Nu zijn er verschillende aannemers die mij vertellen dat dit allemaal niet veel oplevert. Graag had ik geweten of het nu al dan niet zinvol is om de premie aan te vragen.
Zo vertelde bijna iedere elektricien mij, dat ik het vernieuwen van de elektriciteit niet kan inbrengen. Toch staat er onder categorie 4 "technische installaties van de woning" onder punt 4.2 "de elektische installatie met maximum factuurbedrag tot 3750 excl btw)". De eletriciteit wordt zo goed als volledig vernieuwd want die was afgekeurd.
Dus hieruit zou ik afleiden dat ik de elektriciteit weldegelijk kan inbrengen en dus 20% terugkrijgen. Dus waarom zou ik het dan niet doen?
Daarnaast werd mij ook verteld dat het aanvragen van de Renovatiepremie bijna de moeite niet is omdat je erop belast word? Dit begreep ik niet zo goed, kan je extra belast worden op de premie die je ontvangt? Dit lijkt me vreemd.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik heel de aanvraag niet zo evident vind. Zo staat er bijvoorbeeld ook een aantal keer, onder verschillende categorieën "de natte of droge kalkbepleistering van muren en plafonds".
Wil dit dan zeggen dat het plaatsen van gyprocplaten ook onder de Renovatiepremie valt? De vrouw van de Vlaamse Overheid die ik aan de lijn had beweerde van wel maar ik had niet de indruk dat ze goed wist waar ik het over had. Aannemers beweren daarentegen dat gyprocwerken hier niet onder vallen.
Kan iemand van jullie mij hieromtrent meer duidelijkheid geven?
Zelf ben ik namelijk niet thuis in de bouw/verbouw en premiewereld en alleen geraak ik er precies niet uit...
Alvast bedank
Groetjes
Elke